Materiał Partnera

Elektromechanika samochodowa

Elektromechanika samochodowa

Rozrusznik samochodu to takie urządzenie, które dość często ulega awariom. Jest to podzespół elektro-mechaniczny, a zatem może wymagać naprawy nie tylko jego elementów mechanicznych, ale także elektrycznych. Pierwszym objawem kłopotów z rozrusznikiem jest niemożność uruchomienia samochodu – rozrusznik służy właśnie do tego, by ten samochód ruszyć. Może się okazać, że przyczyną jest rozładowany akumulator, ale warto też sprawdzić rozrusznik.

Zasada działania rozrusznika samochodowego

Rozrusznik jest jednym z kilku urządzeń pobierających prąd w samochodzie napędzanym silnikiem spalinowym i jest też urządzeniem, które pobiera go najwięcej. Dlatego do uruchomienia rozrusznika niezbędny jest dobrze naładowany akumulator. W trakcie jazdy samochodem akumulator zwykle się ładuje, ale bez naładowanego akumulatora, rozrusznik nie zadziała, jest bowiem napędzany prądem stałym, właśnie z akumulatora. Jedynie przez krótki czas pobiera prąd o napięciu 12 V w przypadku samochodów osobowych i małych dostawczych, zaś w ciężarowych są to 24 V. Aby uruchomić silnik samochodu, rozrusznik wykonuje pracę, która polega na pokonaniu oporów tarcia wału korbowego, tłoków oraz kompresji silnika. Pan Jerzy Gajowniczek z Elektromechaniki Pojazdowej twierdzi, że rozrusznik musi się kręcić z prędkością od 40 do 100 obrotów na minutę, by rozpoczęła się samodzielna praca silnika benzynowego, zaś od 100 do 200 obrotów w przypadku silnika diesla. Rozrusznik, tak jak i pozostałe elementy samochodu należy co kilka lat, lub co kilkanaście tysięcy kilometrów wymieniać. Rozrusznik zużywa się przy każdym uruchomieniu silnika, więc jeśli jeździmy w dłuższe trasy czas jego zużycia będzie dłuższy, niż jeśli tylko przemieszczamy się nim po mieście.

Jak dbać o swój rozrusznik?

Gdy usłyszymy trzaski dochodzące spod maski samochodu podczas przekręcania kluczyka w stacyjce, może to być objawem, że coś zaczyna się źle dziać z naszym rozrusznikiem. Czasem rozrusznik uszkadzany jest drobnymi zanieczyszczeniami, które dostają się do niego, jeśli nie został dostatecznie osłonięty fabrycznie. Na to niestety nie da się nic poradzić. Do częstszych przyczyn należy nieumiejętne uruchamianie samochodu, tj. wciskanie pedału gazu zamiast pedału sprzęgła w trakcie uruchamiania samochodu. Warto dbać o swój rozrusznik, bo jeśli się tego nie zrobi do wkrótce trafi on do warsztatu elektromechanicznego, gdzie trzeba będzie zająć się wyczyszczeniem gniazda i regeneracją rozrusznika. Wymiana uszkodzonych bądź zużytych podzespołów sprawia, że rozrusznik jest jak nowy. Na zregenerowany rozrusznik możesz dostać półroczną gwarancję.

Opracowanie:
Mrozy, Nadrzeczna 16
tel. 501 305 243
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz