Materiał Partnera

Czym zajmuje się agencja merchandisingowa?

Czym zajmuje się agencja merchandisingowa?

Merchandising to metoda prezentacji towarów w punktach handlowych, mająca za zadanie poprawę wyników sprzedaży produktów. Do głównych zadań merchandisingu należą m.in. odpowiednie wykorzystanie topografii sklepu oraz efektywne oddziaływanie na psychologię konsumentów. W tym celu wykorzystuje się chwyty marketingowe, przemyślaną ekspozycję towarów oraz budowę pozytywnych skojarzeń, skłaniających do sięgnięcia po dany towar. Szeroki zakres zadań związanych z merchandisingiem sprawia, że tego typu działalnością zajmują się specjaliści – profesjonalne agencje merchandisingowe.

Dlaczego warto zaufać agencji merchandisingowej?

Niezagwarantowanie stałej dostępności produktów dla konsumenta prowadzi do milionowych strat, ponoszonych rokrocznie przez sprzedawców oraz producentów udostępniających swoje towary na rynku detalicznym. Nastroje konsumenckie nie są stałe, a dopasowanie do aktualnych potrzeb i oczekiwań nie zawsze jest proste. Zmienne zachowania konsumentów można jednak przewidywać na różne sposoby, a nawet na nie wpływać. Za zadania tego typu odpowiada profesjonalna agencja merchandisingowa. Wykwalifikowane agencje prowadzą działania w ramach tak zwanego merchandisingu handlowego – realizowanego przez detalistów w punktach sprzedaży – jak i merchandisingu producenta, związanego z organizacją działu sprzedaży i zasadami współpracy z detalistami.

Zakres działania agencji merchandisingowych

Co dokładnie wchodzi w zakres działań agencji merchandisingowych? Przede wszystkim atrakcyjne prezentowanie towarów poprzez przejrzysty układ asortymentu, budowanie przewagi nad konkurencją w zakresie organizacji przestrzeni sprzedażowej oraz kierowanie ruchem nabywców. W przypadku merchandisingu handlowego, ogromną rolę odgrywa spójność z resztą podsystemów przedsiębiorstwa, do których zaliczamy głównie system logistyczny, gospodarkę majątkiem trwałym oraz system komunikacji rynkowej (promocja).

Ogólnie rzecz ujmując, agencja merchandisingowa sprawuje pieczę nad ekspozycją, opiekuje się wybraną marką, produktem i sprzedażą. Poza zbieraniem zamówień i bieżącym doradztwem odnośnie asortymentu, prowadzi również szeroko zakrojone kampanie pro-sprzedażowe – dostarcza informacje o nowościach produktowych, organizuje akcje promocyjne z wykorzystaniem hostess i materiałów reklamowych. Sporządza też szczegółowe audyty oraz raporty dotyczące aktualnej sytuacji na rynku oraz aktywności konkurencji – objaśnia ekspert agencji Embi Marketing, prowadzącej działania z dziedziny merchandisingu.

Główne korzyści wynikające z merchandisingu

Właściwie prowadzone działania merchandisingowe to gwarancja szeregu korzyści, skutkujących zbudowaniem przewagi rynkowej nad konkurentami. Pomoc agencji merchandisingowej prowadzi do podniesienia poziomu obrotów oraz optymalizacji sprzedaży – na przykład wyprzedania nadmiernego poziomu zapasów towarowych oraz wprowadzenia nowych produktów na rynek. Dobra organizacja układu sal sprzedaży i czytelne wskazówki informujące o występowaniu poszczególnych grup towarów czynią punkt handlowy przyjaźniejszym, zatem znacznie atrakcyjniejszym, patrząc z perspektywy zwykłego Kowalskiego. Konsumenci zachęceni do kupowania towarów i korzystania z usług są bardziej skłonni do zostawiania pieniędzy w danym miejscu, a także do odwiedzenia go ponownie w przyszłości. To klucz do sukcesu, którego poszukuje tak wielu producentów i sprzedawców.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz