Artykuł sponsorowany

Co warto wiedzieć o wulkanizacji taśm?

Co warto wiedzieć o wulkanizacji taśm?
Specjalistyczne taśmy przemysłowe, jak taśmy przenośnikowe, podczas swojej pracy poddawane są działaniu różnych czynników mechanicznych. Z czasem pojawiają się uszkodzenia i awarie, które należy usunąć. Naprawą taśm zajmują się specjalistyczne firmy, które oferują między innymi wulkanizację na gorąco i klejenie na zimno. Sprawdźmy, jak przebiega proces wulkanizacji taśm przenośnikowych.

Podstawy serwisowania taśm przenośnikowych

Taśmy przenośnikowe najbardziej kojarzą nam się z przemysłem górniczym, jednak są wykorzystywane w wielu innych gałęziach przemysłu. Wykorzystuje się je na przykład w sortowniach odpadów, elektrociepłowniach, czy po prostu w dużych zakładach produkcyjnych. Wulkanizacja taśm przenośnikowych zawsze powinna przebiegać zgodnie z instrukcjami naprawczymi producenta materiałów, których będziemy używać, by uzyskać odpowiednią jakość i trwałość napraw. Taśma przenośnikowa, którą będziemy naprawiać, musi być czysta i sucha. Wszelkie zanieczyszczenia, które są rozpuszczalne wodą, zgarniamy i spłukujemy, a następnie doczyszczamy pozostałe właściwym płynem. Powinniśmy też zadbać o odpowiednie warunki – temperatura otoczenia powinna być dodatnia, należy maksymalnie wyeliminować wpływ wilgoci i zabezpieczyć obszar prac przed osadzaniem się zanieczyszczeń, nawet takich jak kurz i pył.

Różne uszkodzenia – różne metody napraw

Jak mówi nam przedstawiciel firmy METTECH z Prochowic, na taśmach powstają różne uszkodzenia, które naprawia się na kilka sposobów. Przykład – uszkodzenia okładki taśmy naprawiamy za pomocą specjalnie dopasowanych łatek z certyfikowanych materiałów. Wytarcia okładki taśmy możemy naprawiać za pomocą taśm naprawczych, czy materiału okładkowego. Naprawiać możemy też przebicia, czy rozerwania, o ile nie przekraczają 20% szerokości taśmy.

Przykład naprawy: rozerwanie taśmy

Dla przykładu omówimy ogólnie naprawę rozerwania taśmy przenośnikowej za pomocą taśm naprawczych wiodącego producenta. Producent wskazuje, że jeśli rozerwanie taśmy jest szersze niż 20% szerokości taśmy, należy wykonać złącze. Jeśli nie, pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy naderwane obrzeże taśmy przebiega prosto. Jeżeli zachodzi taka konieczność, luzujemy nieco taśmę, prostujemy i wyrównujemy. Przygotowujemy na taśmie obrys według wyznaczonego schematu. Przykładamy taśmę naprawczą, która powinna być o około 25 mm większa niż naprawa, oczywiście ze wszystkich stron. Zaznaczamy gumowe obrzeże taśmy, które powinno zostać zachowane i nacinamy jej okładkę taśmy. Zrywamy okładkę taśmy, jej obrzeże ścinamy na płasko, ukosujemy ją do pierwszej wskazanej przekładki. Przekładki stopniujemy, wypełniamy ubytki zbrojenia. Całość szczotkujemy drucianą szczotką na równo. Dalej postępujemy zgodnie z indywidualnymi wskazówkami producenta. Naprawa taśm przenośnikowych to proces długotrwały i skomplikowany, dlatego należy go powierzać wyłącznie wykwalifikowanym specjalistom.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz