Artykuł sponsorowany

Badania opinii pracowników - sondaż, któremu warto zaufać

Badania opinii pracowników - sondaż, któremu warto zaufać

Przedsiębiorcy coraz częściej przekonują się o tym, że opinie pracowników są bardzo ważnymi informacjami na temat miejsca pracy oraz panujących w nim warunków.  Zagadnienia takie, jak organizacja pracy, komunikacja, system motywacyjny i zmiany w miejscu pracy stanowią istotne kwestie, jednak pracownicy nie zawsze mówią o nich otwarcie. Badania opinii pracowników pozwalają nie tylko dowiedzieć się o nich więcej, ale również zaprojektować usprawnienia w tych obszarach.

Zakres i cel badania opinii pracowników

Przedmiotem badań w ramach tego projektu są zachowania i opinie załogi przedsiębiorstwa na różne tematy kształtujące postawy zadowolenia z pracy oraz zaangażowania w nią. Zebranie opinii osób z różnych szczebli zarządzania w organizacji to główne zadanie, jakie ma przed sobą zespół badawczy. W wielu firmach (zwłaszcza międzynarodowych) badania takie stały się standardową i regularną procedurą. Są również i takie przedsiębiorstwa, w których dopiero od niedawna zauważono korzyści płynące z tego rozwiązania. Należą do nich usprawnienie rozwiązań w obszarze motywowania, w tym szczególnie tych, które dotyczą m.in. atmosfery w pracy, procesów komunikowania, relacji między przełożonymi a podwładnymi, kształtowania treści pracy, a także work-life balance. Bezsprzecznie odpowiednio zaprojektowane i dobrze przeprowadzane badania opinii pozwalają na lepsze zarządzanie zasobami ludzkimi, poprawę i organizacji pracy, co przekłada się na wzrost efektywności całej organizacji.

Metodyka badania opinii pracowników

Badania opinii przeprowadza się przy wykorzystaniu techniki ankietyzacji oraz narzędzia, jakim jest kwestionariusz ankiety. Możliwe jest także wykorzystanie wywiadu ustrukturyzowanego lub pogłębionego, który będzie uzupełniał informacje uzyskane z ankiety. Pytania umieszczone w kwestionariuszu ankiety często przybierają formę stwierdzeń, w zakresie których pracownicy określają, w jakim stopniu się z nimi zgadzają. Stwierdzenia najczęściej nawiązują do kilku wątków np. komunikacji poziomej, pionowej, poczucia bezpieczeństwa, motywacji do pracy itp. To tylko przykłady danych, jakie uzyskać można podczas badania.

Poza treścią merytoryczną pytań należy zadbać o ich prawidłową konstrukcję. Popularne błędy, które pojawiają się w większości ankiet dotyczą zawierania dwóch pytań w jednym, braku instrukcji dotyczącej sposobu udzielania odpowiedzi, źle dobranej skali itd. Wśród pytań warto uwzględnić pytania otwarte, dzięki którym zostawia się pracownikom miejsce na wyrażenie własnych opinii i przekazanie pomysłów, które pomóc mogą w rozwiązaniu problemów w miejscu pracy. Nawet jeśli na takie pytanie odpowie tylko kilka osób, są to niezwykle cenne informacje pozwalające lepiej zrozumieć pracowników i ich potrzeby.

Jak podkreśla właściciel firmy, Innoresearch, Kinga Hoffmann-Burdzińska, tego typu badania, choć są trudne w realizacji, są postrzegane jako oznaka szacunku i docenienia załogi, co przekłada się na jej większe zaangażowanie w pracę i całą organizację. Jedną z popularniejszych przeszkód w przeprowadzeniu tego typu badań jest nieufność pracowników co do ich anonimowości. Lęk przed tym, że wyrażenie własnego zdania może przysporzyć przykrości, a także brak wiary w to, że badania przyczynią się do zmian, są częstymi powodami, dla których odkłada się tego typu inicjatywy na „później”. Jednym ze sposobów na przełamanie takiej sytuacji jest zaangażowanie do badań firmy zewnętrznej, która może pomóc na etapie: projektowania badania, gromadzenia i analizy danych oraz opracowania rekomendacji w zakresie poprawy istniejącej sytuacji. Co daje współpraca z konsultantem? Na pewno gwarancję profesjonalizmu, lepsze radzenie sobie z oporem pracowników, a przede wszystkim większy obiektywizm w ocenie panującej w firmie sytuacji. Warto w ramach takiej współpracy ustalić pożądany standard usługi (np. przygotowanie kwestionariusza, dystrybucja w wersji papierowej i elektronicznej, opracowanie raportu), sporządzić umowę chroniącą interesy obu stron, a przede wszystkim określić realne i dyscyplinujące terminy realizacji zlecenia.

Badania w biznesie stanowią niezwykle ważny obszar działań. Zważywszy, iż w dobie gospodarki opartej na wiedzy, informacja jawi się jako jeden z ważniejszych (obok ludzi) zasobów przedsiębiorstwa, nie można rezygnować z ich realizacji. Podjęcie jakiejkolwiek decyzji wymaga uruchomienia odpowiednich źródeł informacji. Jednak efektywne korzystanie z nich będzie możliwe tylko wtedy, gdy będziemy wiedzieli jak to zrobić.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz