5 cech dobrej księgowej
Prowadzenie księgowości to odpowiedzialne i ważne zadanie, bez którego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiejkolwiek firmy. Mówi się nawet, że dobra specjalistka z tego obszaru jest na wagę złota, bo dzięki temu, że czynnościami rachunkowymi i kadrowymi zajmuje się konkretna osoba, to ten ciężar „schodzi z barków” przedsiębiorcy. Jakie cechy musi mieć profesjonalistka na tym stanowisku?
Doświadczenie i umiejętności twarde
Im bardziej doświadczona zawodowo księgowa, tym lepiej. Lata budowania ścieżki kariery, zwłaszcza gdy często zmieniało się miejsce zatrudnienia, dają pewność siebie i zakres praktycznych kompetencji, które przydają się w kolejnych latach pracy. Współpraca z różnymi klientami i długi staż pracy to dobry znak.
Poza tym, doświadczona księgowa ma już wypracowany swój własny, efektywny schemat pracy, przez co obowiązki wykonywane są szybko i sprawnie.
Trzeba też wspomnieć o licznych umiejętnościach twardych zdobywanych podczas wieloletniej kariery na wspomnianym stanowisku. Przykładem jest biegłość w korzystaniu z programów komputerowych dla księgowych oraz znajomość języka branżowego. Tego wszystkiego można się nauczyć w praktyce.
Aktualna wiedza
Do tego, aby zostać księgową, w wielu przypadkach trzeba zdobyć odpowiednie wykształcenie – najlepiej ekonomiczne lub mieć ukończone studia na kierunku finanse i rachunkowość. Jest to często wymagane od młodszych księgowych, które dopiero ubiegają się o pierwsze zatrudnienie lub funkcjonują na rynku od niedawna.
Jednak doświadczone księgowe, które pracują w tym zawodzie od wielu lat, często mają ukończone „tylko” liceum ekonomiczne lub kursy, a ich profesjonalizm i tak stoi na wysokim poziomie.
Poza tym raz zdobyta wiedza to nie wszystko, bo trzeba ją na bieżąco aktualizować. W końcu przepisy zmieniają się przynajmniej raz w roku, a czasem i częściej i trzeba być na bieżąco, bo „nieznajomość prawa szkodzi”. Dobra księgowa to taka, która inwestuje we własny rozwój, jest ambitna i na bieżąco poszerza zakres informacji.
Komunikatywność
Wspomnieliśmy już o umiejętnościach twardych, ale przecież równie istotne są umiejętności miękkie, do których zalicza się komunikatywność. Czyli co konkretnie? Jasne i precyzyjne formułowanie komunikatów, mówienie zrozumiałym językiem, dostępność telefoniczna i mailowa w wyznaczonych godzinach pracy oraz dotrzymywanie umówionych terminów.
Warto pamiętać, że w przypadku większych firm księgowa kontaktuje się nie tylko z przedsiębiorcą i najbliższym otoczeniem, ale także z urzędami, kontrahentami i partnerami biznesowymi. Te relacje wymagają dobrego przepływu informacji, kultury osobistej i pełnej współpracy.
Troska o dobro i interes klienta
Prowadzenie ksiąg rachunkowych to trzymanie pieczy nad najbardziej wrażliwymi danymi. Dlatego w tym zawodzie dyskrecja, lojalność, uczciwe podejście do obowiązków i troska o dobro klienta muszą stać na najwyższym poziomie.
Księgowa powinna zawsze proponować klientowi najbardziej korzystne dla niego rozwiązania, które będą zgodne z prawem, tak aby przedsiębiorca nie musiał martwić się ewentualnymi kontrolami skarbowymi i urzędowymi.
Dobra organizacja pracy
Księgowa musi być dobrze zorganizowana i sumienna. W końcu często zajmuje się wieloma firmami jednocześnie i musi pamiętać o różnego typu zobowiązaniach i terminach. Nic nie może jej umknąć w dokumentacji.
Jednym z przejawów profesjonalnego podejścia do pracy w księgowości jest opracowanie własnego, sprawdzonego systemu. Chodzi tu zarówno o porządek w umowach i fakturach, jak i o planowanie godzin w ciągu dnia – tłumaczy specjalista z licencjonowanego biura podatkowego CASUS.
Ponadto liczy się również odporność na stres i elastyczne podejście oraz umiejętność optymalizowania czasu poświęcanego dla konkretnej osoby w danym czasie.