Pułapki klimatyzacji. Na co uważać podczas wynajmowania lokalu

Pułapki klimatyzacji. Na co uważać podczas wynajmowania lokalu

Pracodawca w sposób bezpośredni odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo swoich pracowników, dlatego też bezwzględnie powinien przestrzegać przepisów BHP, rozpoczynając od doboru odpowiednich pomieszczeń w zależności od rodzaju prowadzonej działalności.

Strony www Strony www

Przestrzeganie przepisów 

Większość nowoczesnych lokali przeznaczonych do wynajmu na potrzeby firmy jest wyposażonych w urządzenia klimatyzacyjne. Najemcy poszukujący pomieszczeń na prowadzenie działalności skłonni są do wyboru biur, w których zamontowane są klimatyzatory, zapominając, że w takiej sytuacji to na nich spada obowiązek dbania o stan techniczny sprzętu.


Przedsiębiorcy, którzy nie posiadają własnych nieruchomości, często na potrzeby prowadzenia działalności wynajmują pomieszczenia. Wybór lokali zawsze powinien odbywać się na podstawie najważniejszych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w odniesieniu do minimalnej objętości i powierzchni przypadającej na jednego pracownika, ale również w odniesieniu do wysokości tych pomieszczeń. Prócz utrzymywania stałej temperatury, pomieszczenia wyposażone w klimatyzację zgodnie z przepisami mogą być nieco niższe niż pozostałe (2,5 m zamiast 3 m), co często umożliwia przekształcenie mniej funkcjonalnych pomieszczeń w lokale firmowe (źródło: Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy [Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.], Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy [Dz. U. z 2003 r. nr l 169, poz. 1650 ze zm.]).


Pracodawca będący właścicielem biura klimatyzowanego musi jednak przestrzegać dwóch podstawowych zasad. Po pierwsze musi zapewnić dobry stan techniczny urządzeń klimatyzujących poprzez przestrzeganie terminów przeglądów. Konserwacje powinny odbywać się co najmniej raz w roku. Drugą zasadą jest zadbanie o ograniczenie powstawania hałasu i drgań powodowanych działaniem urządzeń klimatyzacyjnych (parametry zależne od systemu godzinowego pracy oraz zabezpieczeń przed hałasem).

Zdrowie pracowników 

W przypadku, gdy warunki pracy są niezgodne z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, a ponadto stwarzają zagrożenie dla zdrowia człowieka, każdy pracownik ma prawo zaprzestać czynności służbowych, po poinformowaniu o tym przełożonego. Do takiej sytuacji może dojść, gdy pracodawca nie przestrzega higieny w zakresie konserwacji instalacji do klimatyzowania pomieszczeń. 


Zbierające się w niej mikroorganizmy, kurz, grzyby i bakterie z łatwością rozprowadzane są wielokrotnie po pomieszczeniach, powodując tym samym podrażnienie śluzówek, reakcje alergiczne – kaszel, katar, łzawienie oczu, a nawet napady astmy. Przy identyfikacji jawnych zaniedbań pracodawców, pracownik narażony w ten sposób na uszczerbek na zdrowiu powinien zgłosić taki proceder regionalnej placówce Państwowego Inspektoratu Pracy (PIP).

Opracowanie:
Anna
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży