Klimatyzacja w firmie a wymogi BHP

Klimatyzacja w firmie a wymogi BHP

Zmienny klimat w Polsce coraz częściej wymusza na właścicielach firm zamontowanie agregatów chłodzących pomieszczenia. Jak zadbać o stan techniczny urządzeń klimatyzujących, by nie zostały naruszone przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy?

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Wymogi prawne

Przepisy i rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej w trosce o dobro pracowników stawiają wiele warunków i wymagań wobec pomieszczeń, w których wykonywane są czynności służbowe. Niemniej jednak w polskich przepisach nie ma adnotacji odnośnie konieczności montażu instalacji klimatyzującej pomieszczenia w firmie. 


Wielu inwestorów mimo wszystko decyduje się na zakup agregatu do chłodzenia pomieszczeń, chcąc tym samym poprawić jakość pracy osobom zatrudnionym w organizacji (źródło: Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy [Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.], Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy [Dz. U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.])

Klimatyzowane pomieszczenia 

Bez względu na liczbę zatrudnionych osób w pomieszczeniach pracy stałej (np. biurowej) na jednego pracownika przeznaczone powinno być co najmniej 13 m3 objętości pomieszczenia (objętości wolnej, nieuwzględniającej wyposażenia). W odniesieniu do powierzchni na jedną osobę powinno przypadać nie mniej niż 2 m2 (również powierzchni wolnej). Zgodnie z wymaganiami wysokość takiego pomieszczenia powinna wynosić nie mniej niż 3 m. Natomiast w przypadku pomieszczeń wyposażonych w klimatyzatory wysokość takiego pomieszczenia może wynosić jedynie 2,5 m. Założenie to jest istotne dla przedsiębiorców, których pomieszczenia służbowe nie posiadają minimalnych wymiarów.

Warunki termiczne

Rozporządzenie Ministerstwa w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy posiada również wytyczne odnośnie temperatur w pomieszczeniach. Jednak w zapisach istnieją jedynie warunki brzegowe dla temperatur niskich, mianowicie zastrzega się, że w pomieszczeniach przeznaczonych do tzw. lekkiej pracy fizycznej (np. biura) temperatura nie może być niższa niż 18°C, natomiast w innych pomieszczeniach nie może być niższa niż 14°C. 


Nie ma żadnej górnej granicy temperatur pracy, co oznacza, że pracodawca nie jest zobowiązany do montażu klimatyzacji. Należy jednak pamiętać, że praca przy bardzo wysokich temperaturach zaliczana jest do grupy prac w uciążliwych warunkach, zatem formalnie pracodawca objęty jest obowiązkiem zapewnienia odpowiedniej ilości napojów. Wyposażenie pomieszczeń w agregaty chłodzące i utrzymywanie komfortowej temperatury pracy zwalnia go z obowiązku zapewnienia napojów profilaktycznych (źródło: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28.05.1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. nr 60, poz. 279)).

Konserwacja klimatyzacji 

Należy pamiętać, że wyposażenie pomieszczeń w klimatyzatory nakłada na pracodawcę obowiązek utrzymania odpowiedniego stanu technicznego urządzenia, jego konserwacji i czyszczenia. Nie istnieje dokładny zapis odnośnie częstotliwości tego typu przeglądów technicznych, jednak zakłada się, że powinny mieć one miejsce nie rzadziej niż raz w roku. Wykorzystywanie urządzeń klimatyzacyjnych, które nie podlegają regularnym konserwacjom, w szczególności w pomieszczeniach służbowych, zwiększa ryzyko zachorowań i reakcji alergicznych wskutek rozprzestrzeniania się bakterii i grzybów – a w takim wypadku to pracodawca odpowiada za zdrowie swoich pracowników.

Opracowanie:
Anna
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży