Artykuł sponsorowany

Wymagany czas przerw pomiędzy jazdami kierowców zawodowych

Wymagany czas przerw pomiędzy jazdami kierowców zawodowych

Kierowca zawodowy, tak samo jak każdy inny pracownik, ma prawo do przerwy w wykonywanej pracy (tzw. odpoczynek na trasie).  Jego długość zależy od ilości godzin pracy i zazwyczaj jest to 45 minut (które można wykorzystać nieprzerwanie, odpoczywając lub rozbijając na dwie przerwy 30 minut plus 15 minut). Przerwa może wpływać na lepsze skupienie kierowcy i bezpieczeństwo jego, ale również innych uczestników ruchu. Kwestię tę nadzoruje Inspektorat Transportu Drogowego, jak i Inspekcja Pracy.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Zgodnie z międzynarodowymi regulacjami w zakresie bezpieczeństwa transportu lądowego czas pracy kierowcy zawodowego w ciągu doby nie może przekraczać 9 godzin. Oczywiście istnieją pewne odstępstwa w przepisach i dwa razy w tygodniu kierowca może pracować o 1-ną godzinę dłużej. Decyzja ta pozostaje w gestii kierowcy. Oczywiście pracodawca również w przypadkach uzasadnionych tj. związanych z realizacją potrzeby realizacji zaplanowanego załadunku wydłużyć czas pracy kierowcy do 10 godzin. Niezależnie jednak od powodów każdy kierowca jest zobligowany do tego, aby po upływie 4,5 godzin jazdy zrobić odpoczynek. Zapytaliśmy eksperta z firmy Mawex o to, w jaki sposób egzekwuje się przepisy prawa? Dowiedzieliśmy się, że każdy pojazd ciężarowy musi być obligatoryjnie wyposażony w urządzenie ewidencjonujące czas pracy zwane tachografem. Podczas standardowej kontroli ze strony Policji lub innych służb drogowych może on zostać poddany kontroli ze strony przedstawiciela aparatu władzy. Ponadto rozliczaniem czasu pracy zajmują się profesjonalne firmy, które ręczą odpowiedzialnością cywilną za prawdziwość danych. Kary wynikające z prób ominięcie przepisów są tak duże, że wielu pracodawców boi się ryzykować. Poza tym istnieje aspekt czysto ludzki, ponieważ przemęczony kierowca to ryzyko wypadku lub katastrofy w ruchu lądowym.

Odpoczynek dobowy

Kierującemu pojazdem od momentu rozpoczęcia pracy, w ciągu 24 godzin przysługuje tak zwany odpoczynek dobowy. Całkowita długość takiej przerwy jest uzależniona od liczby kierujących danym pojazdem. Z uwagi na długość tras zdarza się, że w podróż z ładunkiem musi udać się więcej niż jeden kierowca. Przepisy są wyjątkowo jasne i precyzują, że jeżeli pojazd prowadzony jest przez jedną osoba, to w ciągu doby musi ona mieć przerwę o długości przynajmniej 11 godzin. Oczywiście nie musi być to wypoczynek ciągły, ponieważ można go podzielić na dwa krótsze przystanki. Zazwyczaj jest to odpoczynek 3-godzinny i później 9-godzinny. Przerwy, które trwają minimum 9 godzin można, jednak wykorzystać do trzech razy w ciągu dwóch tygodni.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz