Artykuł sponsorowany

Wycięcie filtra DPF. Konsekwencje

Wycięcie filtra DPF. Konsekwencje

Filtry DPF stosowane w pojazdach mają za zadanie redukować emisję spalin poprzez ich zatrzymywanie i wypalanie. Z czasem urządzenia te zużywają się, dlatego niektórzy kierowcy decydują się na ich usunięcie. Takie rozwiązanie niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji. Dowiedz się, dlaczego nie warto usuwać filtra DPF, i w jaki sposób można przywrócić mu sprawność.

Co to jest DPF?

Skrót DPF pochodzi od angielskiego diesel particulate filter, oznaczającej filtr cząstek stałych. Urządzenie to służy oczyszczaniu spalin emitowanych przez pojazd. Jest instalowane w układzie wydechowym samochodu. Filtr DPF zbudowany jest z dużej ilości odpowiednio zaprojektowanych ścianek, na których osadzają się cząsteczki sadzy, uznawanej za jedno z najbardziej uciążliwych zanieczyszczeń. Współcześnie, z uwagi na bardzo rygorystyczne normy emisji spalin, urządzenia tego typu są montowane przez wszystkich producentów samochodów.

Filtry DPF wzbudzają kontrowersje wśród kierowców. Wielu użytkowników pojazdów po pewnym okresie zaczyna rozważać ich usunięcie. Wynika to z tego, że urządzenia te stają się mniej wydajne, co wpływa negatywnie na pracę silnika i obniża komfort jazdy. Niektórzy producenci wyposażają filtry w specjalny system, umożliwiający ich samooczyszczanie. W momencie, gdy komputer odpowiadający za sterowanie silnikiem otrzymuje informację o zapchanym filtrze, uruchomiona zostaje procedura wypalania sadzy. Ten mechanizm ma jednak swoje ograniczenia: jeśli komputer rozpoczyna procedurę w momencie, gdy pojazd stoi w korku, kierowca nie może zwiększyć obciążania jedności. Wówczas sadza nie ulega wypaleniu, lecz zostaje zeszklona, a filtr traci część swojej pojemności. Może to prowadzić do awarii.

Usunięcie filtra DPF polega na wycięciu go z obudowy i zastępuje rurą. W kolejnym kroku montuje się całość w taki sposób, aby wyglądała ona tak samo, jak przed zabiegiem. Z uwagi na to, że sterownik silnika łatwo wykryje brak filtra, poza mechanicznym usunięciem, często symuluje się jego działanie, wykorzystując w tym celu specjalne urządzenia lub kod wprowadzany do oprogramowania.

Konsekwencje usunięcie filtra cząstek stałych

Jeśli zdecydujemy się wycięcie filtra cząstek stałych, musimy mieć świadomość, że nasz samochód nie będzie spełniał warunków technicznych i może nie przejść przeglądu. Pracownik firmy Fixwheel z Wrocławia dodaje: Zgodnie z normą Euro 5 wprowadzoną w 2009 roku, filtr DPF stanowi obowiązkowe wyposażenie aut z silnikiem wysokoprężnym. Jeśli samochód nie będzie się poruszał, nie grożą nam żadne konsekwencje prawne. Problemy mogą pojawić się podczas kontroli policji lub inspekcji transportu drogowego: w przypadku stwierdzenia usunięcia filtra kierowca może stracić dowód rejestracyjny pojazdu i zostać ukarany mandatem w wysokości 500 zł.

Negatywne konsekwencje usunięcia filtra nie ograniczają się do aspektu prawnego. Jest ono niewskazane także z tego powodu, że urządzenie ma na celu także zmniejszanie emisji cząstek o działaniu rakotwórczym emitowanych przez jednostki starszych generacji. Cząstki te przyczyniają się także do powstawania smogu, który staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem, szczególnie w aglomeracjach miejskich.

Usuwając filtr cząstek stałych, ingerujemy w układ wydechowy i w algorytmy sterowania silnika samochodu. Takie działanie może skutkować poważnymi awariami i koniecznością przeprowadzania napraw wymagających sporych nakładów finansowych, przewyższających koszty naprawy urządzenia. Z uwagi na to, że usuwanie filtra nie stanowi oficjalnej procedury serwisowej, działania w tym zakresie mają często charakter amatorski, co oznacza, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich konsekwencji.

Naprawa filtra jako skuteczna alternatywa dla jego usuwania

W przypadku obniżenia jakości pracy filtra najlepiej skorzystać zatem z usługi naprawy, świadczonych przez profesjonalne firmy. Dzięki takiemu rozwiązaniu można przywrócić sprawność urządzeniu w ciągu kilkudziesięciu minut, bez konieczności jego demontażu. Nawet najbardziej zabrudzony filtr pozbawiony uszkodzeń mechanicznych można skutecznie zregenerować za pomocą jednej z licznych metod. Na uwagę zasługuje regeneracja dpf. Jest ona zalecana w przypadku osłabienia pracy mocy silnika, uruchomienia jego trybu awaryjnego lub zapalenia lampki ostrzegawczej DPF. O regeneracji warto pomyśleć także wówczas gdy wyczuwamy zapach paliwa. Koszt tego zabiegu zwykle nie przekracza 500 zł. W przypadku sprawnych filtrów, w których zapełnienie sadzy przekroczyło dopuszczalny poziom, można przeprowadzić wypalanie DPF. Najlepiej korzystać z usług profesjonalnych firm, stosujących najbardziej nowoczesne i bezpieczne technologie.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz