Artykuł sponsorowany

Wszystko, co warto wiedzieć o znakach towarowych

Wszystko, co warto wiedzieć o znakach towarowych

Zarówno na rynku polskim, jak i ogólnoświatowym (w każdej jego dziedzinie) funkcjonuje mnóstwo firm, przedsiębiorstw oraz innych podmiotów, oferujących klientom najróżniejsze dobra. By skutecznie trafić ze swoim przekazem oraz produktami do potencjalnych odbiorców, muszą się od siebie różnić. Do tego służą specjalne oznaczenia, zwane znakami towarowymi. Co jeszcze warto o nich wiedzieć?

Czym właściwie są znaki towarowe?

Znaki towarowe to, mówiąc najprościej, różnego rodzaju oznaczenia, które można przedstawić w formie graficznej. Służą one do komercyjnego odróżniania towarów i usług jednego przedsiębiorcy od drugiego. Znaki towarowe potocznie nazywane są znakami handlowymi, znakami firmowymi lub nazwą firmową. Bardzo często spotyka się również określenie “logo”.

Znaki handlowe mogą występować w formie wyrazu/wyrazów, ornamentów, rysunków, kompozycji kolorystycznych bądź jako forma przestrzenna (forma towaru lub opakowania). Zdarzają się także znaki towarowe prezentowane w formie melodii lub innego sygnału dźwiękowego. Jak zauważają specjaliści z kancelarii rzeczników patentowych Brandpat,   częstą praktyką jest zastosowanie mieszanych metod prezentacji, np. słowno-graficznych (w tym przypadku będzie to kombinacja elementów słownych z grafiką/obrazkiem, stanowiąca komplementarną całość).

Rodzaje znaków towarowych

Poza wspomnianymi wyżej przykładami wyróżnia się następujące rodzaje oznaczeń, mogące być przedmiotem prawa ochronnego na znak towarowy:

  • hologramy

  • znaki pozycyjne

  • znaki ruchome

  • kolory

  • gesty

  • znaki zapachowe

  • znaki dotykowe

Drugi podział znaków towarowych dotyczy sposobu ich wykorzystania w obrocie. Prezentuje się on następująco:

  • znak towarowy indywidualny - zapewnia on pełną wyłączność używania podmiotowi, na rzecz którego jest on zarejestrowany;

  • znak towarowy, na który zostało przyznane wspólne prawo ochronne - może być wykorzystywany równocześnie przez kilka niezależnych przedsiębiorstw;

  • wspólny znak towarowy - dzieli się na wspólny znak towarowy zwykły oraz gwarancyjny.

Znaki towarowe dzielą się także ze względu na ich znajomość i postrzeganie przez odbiorców (znak handlowy znany oraz renomowany) oraz przeznaczenie (znak towarowy lub usługowy).

Procedura rejestracji znaku towarowego - jak ona wygląda?

By znak towarowy korzystał z ochrony prawnej, konieczna jest jego rejestracja w odpowiednim urzędzie ds. własności przemysłowej. W Polsce jest to Urząd Patentowy RP z siedzibą w Warszawie. Uzyskanie prawa ochronnego jest równoznaczne z nabyciem prawa do wyłącznego używania znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz