Artykuł sponsorowany

Wszechstronny rozwój dzieci celem Przedszkola Niepublicznego „Liwena”

Wszechstronny rozwój dzieci celem Przedszkola Niepublicznego „Liwena”

Przedszkole Niepubliczne LIWENA, które działa w Szczecinie, to przykład nowoczesnej placówki opartej na wieloletniej tradycji i doświadczeniu, gdzie odkrywa się talenty dzieci i zaszczepia się w nich bakcyla nauki. Świetne wyniki wychowawcze i edukacyjne wiążą się zaś z odpowiednim doborem treści i rozważnym korzystaniem z dostępnych metod i programów. Przekazując wiedzę o świecie kolejnym pokoleniom kadra placówki od lat korzysta m. in. z Odimiennej Metody Nauki Czytania, Dziecięcej Matematyki, Daru Zabawy, Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności, czy z elementów Planu Daltońskiego. Na szczególną uwagę zasługuje ten ostatni, który cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem.

Czym jest edukacja daltońska?

Autorka koncepcji, amerykańska nauczycielka Helen Parkhurst, przedstawiła ją w roku 1922 w swojej książce pt. „Education on Dalton Plan”. Koncepcja ta nie jest metodą czy programem, lecz bardziej narzędziem w rękach nauczycieli i dzieci, a nawet sposobem myślenia i pracy czy też filozofią. Plan Daltoński zakłada indywidualizację procesu uczenia się oraz realizację zróżnicowanych zadań w zależności od gotowości dziecka, jego potrzeb i możliwości. Sens „Daltona” tkwi w słowach Helen Parkhurst: „Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko to, co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno.”

Cztery filary planu daltońskiego

Filozofia planu daltońskiego wymaga dużego zaufania dorosłych do dzieci. Umiejętności dzieci rozwijane są już od progu przedszkola w każdej codziennej aktywności. Koncepcja opiera się ona na czterech filarach:

  • Samodzielność – zaradność, naturalna potrzeba rozwojowa każdego człowieka. W „Liwenie” nauczyciele nie wyręczają dzieci w czynnościach samoobsługowych. Przedszkolaki same zaznaczają swoją obecność w grupie na specjalnej tablicy, wybierają członków zespołów, w których będą pracować, odkładają naczynia po posiłku w odpowiednie miejsce…

  • Odpowiedzialność – umiejętność dokonywania wyborów oraz świadomość konsekwencji z nich wynikających. Dzieci w „Liwenie” szczególnie mocno lubią kształtować ją podczas zabaw w kącikach zewnętrznych – postępują zgodnie z obowiązującymi tam zasadami, pilnują czasu, aby umożliwić zabawę kolegom i koleżankom, dbają o porządek… Przedszkolaki uczą się także odpowiedzialności za młodszych – mają ku temu sposobność podczas wspólnych zabaw z innymi grupami.

  • Współpraca – interakcja, szacunek, troska o innych, pełnienie ról społecznych i budowanie więzi, odkrywanie różnorodności. Wychowankowie przedszkola uczą się współpracować w małych zespołach i parach – niekoniecznie tylko z najlepszym przyjacielem.

  • Refleksja – aktywny proces obserwacji przez dziecko własnego działania, służący świadomemu i celowemu uczeniu się. Refleksja jest nieodłącznym atrybutem uczenia się, czyli poszukiwania, obserwacji, analizy i doświadczania. Uczą się jej nie tylko przedszkolaki, ale przede wszystkim nauczycielki!

Edukacja daltońska w połączeniu z metodami i środkami dydaktycznymi, z pomocą których pracują nauczyciele Przedszkola Niepublicznego „Liwena” wyposaża dziecko w umiejętności niezbędne do podołania wyzwaniom współczesnego świata.

Bibliografia:

A., R. Sowińscy, Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński, wyd. sor-man.

Opracowanie:
Szczecin, al. Wojska Polskiego 85
tel. 91 422 03 88
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz