W jakich warunkach odbywa się transport międzynarodowy produktów spożywczych?
W odróżnieniu od innych produktów, artykuły spożywcze muszą być transportowane w określonych warunkach. Zarówno od wysokości temperatury, jak i wilgotności powietrza zależy, czy towar dotrze do miejsca docelowego w dobrym stanie. Aby zapewnić optymalne warunki, przewoźnicy korzystają ze specjalnych, dostosowanych do przewozu produktów spożywczych cystern i pojazdów.
Transport międzynarodowy artykułów spożywczych a przepisy
Warunki, jakie firmy transportowe powinny zapewnić przewożonym artykułom spożywczym, zostały ustalone w umowie z dnia 1 września 1970 r. o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (w skrócie umowa ATP). Przedstawiciele państw, którzy podpisali dokument, zobowiązali się, że transport międzynarodowy artykułów spożywczych będzie odbywał się jedynie w dostosowanych do tego pojazdach – chłodniach, lodowniach lub izotermicznych środkach transportu. Ponieważ Polska również podpisała wymienioną umowę, to zarejestrowane na jej terenie firmy, które zajmują się przewozem produktów spożywczych, również muszą spełniać rygorystyczne warunki. Z tego względu na stanie firm takich jak PPH Pols-Meat znajdują się m.in. cysterny i chłodnie.
Nie każdy pojazd wyposażony w agregat chłodniczy można uznać za chłodnię. Tu również konieczne jest spełnienie określonych norm. Urządzenie chłodnicze powinno być w stanie w średniej temperaturze zewnętrznej +30 st. C obniżyć temperaturę wewnątrz pojazdu, a następnie ją utrzymać.
W jakich warunkach powinien odbywać się transport artykułów spożywczych?
Przewożenie produktów spożywczych chłodniami czy cysternami to nie wszystko, o czym muszą pamiętać przewoźnicy. W umowie ATP znalazły się szczegółowe informacje o najwyższych temperaturach, jakie mogą zostać odnotowane zarówno w czasie transportu produktów, jak i przy ich wyładunku. Maksymalne temperatury różnią się od rodzaju produktów i wynoszą:
- +6 st. C – przy przewozie masła i mleka przemysłowego,
- +4 st. C – podczas transportu surowego lub pasteryzowanego mleka w cysternie i produktów mlecznych (np. jogurty, śmietana i twaróg),
- -10 st. C – gdy ładunkiem jest zamrożone mięso.
Ponieważ transport międzynarodowy artykułów spożywczych odbywa się najczęściej na dużych odległościach, ważne jest, aby pracownicy firm przewozowych systematycznie kontrolowali wysokość temperatury w komorach, w których znajduje się ładunek. Współcześnie najczęściej w tym celu korzysta się ze specjalnych urządzeń – termografów. Poza wskazywaniem temperatury, rejestrują one jej wysokość w czasie, kontrolując tym samym poprawność działania agregatów zamieszczonych w pojeździe.
Tylko pojazdy wyposażone w utrzymujące stałą temperaturę agregaty i urządzenia monitorujące temperaturę gwarantują, że transportowane artykuły spożywcze dotrą do miejsca docelowego w dobrym stanie.