Artykuł sponsorowany

Uszkodzony sworzeń wahacza. Jakie są objawy awarii i czym może skończyć się ich zlekceważenie?

Uszkodzony sworzeń wahacza. Jakie są objawy awarii i czym może skończyć się ich zlekceważenie?
Zarówno w przypadku układów jednowahaczowych, jak i tych nowocześniejszych, czyli wielowahaczowych, ich najistotniejszymi elementami są specjalistycznie zaprojektowane sworznie, które odpowiadają za utrzymanie stabilności całej konstrukcji. Jako że mowa tutaj o zawieszeniu samochodu osobowego, to objawów usterki tej części absolutnie nie powinno się bagatelizować. Z jakimi zatem informacjami na ten temat warto się zapoznać?

Jakie objawy informują o uszkodzenia sworznia?


Sworznie wykorzystywane na potrzeby branży motoryzacyjnej to w zasadzie nic innego niż niewielkie walce wykonane ze stali, mosiądzu lub aluminium. W konkretnym połączeniu elementy te mogą zostać dopasowane w sposób luźny lub ciasny, a ich głównym zadaniem jest przeniesienie obciążeń zginających oraz ścinających. Z przyczyn oczywistych komponenty charakteryzują się ponadprzeciętną wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne, co oczywiście nie oznacza, że są niezniszczalne.

Biorąc pod uwagę, jak ogromne siły oddziałują na układ zawieszenia samochodu, wyeksploatowanie sworzni stanowi jedynie kwestię czasu. Nietrudno wtedy o awarię.  Za najbardziej typowe objawy uszkodzenia uznaje się przede wszystkim zauważalne luzy. Są one łatwo wyczuwalne, a czasami nawet słyszalne pod postacią stuków dobiegających z okolicy koła. Niektórzy kierowcy, zwracają także uwagę na wyraźne pogorszenie jakości prowadzenia auta. W takich przypadkach niestety problemem nie jest jedynie uszkodzony sworzeń wahacza, ale też inne, współgrające z nim elementy zawieszenia. Jakie zatem konsekwencje mogą wynikać z nagłego zerwania się sworznia?

Czym grozi zerwanie sworznia?


Sytuacja, w której dojdzie do zerwania się sworznia wahacza, może być absolutnie katastrofalna w skutkach – i nie ma w tym ani odrobiny przesady. Jako że do tego typu awarii zazwyczaj dochodzi podczas jazdy, skala potencjalnych zniszczeń uzależniona jest głównie od prędkości, z jaką w danym momencie się podróżuje. Przy około 50 km/h kierowcy muszą liczyć się z bardzo poważnymi uszkodzeniami w obrębie koła, nadkola oraz karoserii zlokalizowanych po stronie zerwanego wahacza. Przy wyższych prędkościach, kiedy całkowicie traci się panowanie nad pojazdem, który przestaje reagować na ruchy kierownicy, pojawia się widmo uczestniczenia w bardzo poważnym wypadku, który ma prawo zakończyć się tragicznie.

Dlatego w przypadku dostrzeżenia pierwszych objawów, należy jak najszybciej udać się do doświadczonego mechanika, który zajmie się sprawdzeniem stanu zawieszenia. Pracownicy warsztatu PHU Piotr Kudzin szybko ocenią, czy dalsza jazda samochodem jest bezpieczna. Jeżeli przyczyną problemów rzeczywiście okaże się sworzeń, nie trzeba wcale załamywać rąk. Wymiana tego elementu może zostać przeprowadzona bardzo szybko i wbrew panującej opinii, nie wiąże się z wysokimi kosztami. Ewentualna awaria zdecydowanie najgroźniejsza jest dla właścicieli aut wyposażonych w układy jednowahaczowe.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz