Artykuł sponsorowany

Ustawodawstwo i przepisy dotyczące silników elektrycznych

Ustawodawstwo i przepisy dotyczące silników elektrycznych

Silniki elektryczne są urządzeniami pobierającymi ogromne ilości energii elektrycznej. Ponieważ jej znaczna większość wytwarzana jest w elektrowniach zasilanych paliwami kopalnymi, silniki elektryczne mają udział w emisji gazów cieplarnianych. Z tego  powodu niezbędna jest ocena korzyści wynikających ze stosowania silników energooszczędnych i o bardzo wysokiej sprawności, w stosunku do ich standardowych odpowiedników.

Narzędzia oceny kosztów cyklu życia silnika

W ramach inicjatywy zwiększenia sprawności silników elektrycznych, Departament Energii Stanów Zjednoczonych stworzył darmowe narzędzie programowe, pomagające w dokonaniu świadomych i przemyślanych zakupów silników. Dzięki niemu kontrahent wybiera silnik na podstawie nie tylko ceny, ale również sprawności silnika, analizy okresu zwrotu nakładów i zwrotu z inwestycji. Po wybraniu dwóch silników oraz uzupełnieniu dodatkowych danych,  program oblicza redukcję emisji gazów cieplarnianych dla silników energooszczędnych, w porównaniu do standardowych silników.

Ustawodawstwo w zakresie sprawności energetycznej silników elektrycznych

Producenci silników elektrycznych opracowali szeroki asortyment urządzeń o podwyższonej sprawności. Jednocześnie agencje rządowe i międzyrządowe wydawały coraz bardziej rygorystyczne normy i przepisy zobowiązujące nabywców do kupowania silników energooszczędnych, zamiast odpowiedników o standardowej sprawności Obecnie wyróżnia się następujące oznaczenia norm silników elektrycznych: IE3 - sprawność premium, IE2 - wysoka sprawność, IE1 -  sprawność standardowa. Istnieją inicjatywy zmierzające w kierunku przyjęcia przez poszczególne kraje standardów minimalnej sprawności (MEPS) silników elektrycznych.

- Najnowszym uregulowaniem prawnym w USA, dotyczącym silników elektrycznych, wpływającym na zakupy jest ustawa obowiązująca od 19 grudnia 2010 r. Podwyższa ona obligatoryjną sprawność silników elektrycznych w zastosowaniach komercyjnych i przemysłowych i rozszerza zakres silników podlegających regulacji.

- Obecne wymagane poziomy sprawności w Unii Europejskiej, zostały zawarte w normie "Minimalne wymagania w zakresie efektywności energetycznej" (MEPS) wprowadzonej w lipcu 2009 r. Norma EU MEPS nie tylko stawia wyższe wymagania odnośnie do sprawności silników sprzedawanych w Europie, ale również wiąże te wymagania z normami międzynarodowymi.

-  W 2008 r. Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna (IEC) wprowadziła nową normę międzynarodową IEC 60034-30 dotyczącą etykiet sprawności silników elektrycznych. Norma ma za zadanie ujednolicenie metod badania silników, wymagań odnośnie do sprawności i oznakowania wyrobu etykietą tak, aby nabywca silnika mógł łatwo rozpoznać produkt o sprawności w klasie premium.

Stany Zjednoczone i kilka innych państw wprowadziły już regulacje prawne zgodnie z którymi w pewnych aplikacjach wymagane jest stosowanie silników IE2 (o wysokiej sprawności). Wiele innych państw także planuje wprowadzenie takich przepisów. W Europie klasa IE2 stała się obowiązującą normą od 16 czerwca 2011 r. Wielość uwarunkowań prawnych sprawia, iż warto zakup silnika poprzedzić rozmową z profesjonalnym doradcą.

Opracowanie:
Słupsk, Modrzewiowa 4
tel. 502 526 736
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz