Artykuł sponsorowany

Sposoby zasilania skuterów śnieżnych

Sposoby zasilania skuterów śnieżnych

Skutery śnieżne są najczęściej wyposażone w silniki spalinowe (dwu- lub czterosuwowe). Samo zasilanie takich motorów odbywa się poprzez wtrysk paliwa, który może przebiegać na szereg sposobów (przeważają tutaj rozwiązania elektroniczne, tzn. EFI – Electronic Fuel Injection). Na czym dokładnie polega działanie poszczególnych układów i jakie są ich zalety?

Najlepsze skutery śnieżne posiadają silniki Rotax, które dzielą się na wiele modeli – istnieją np. wersje dwu- i czterosuwowe, 85- czy 125-konne, a także o pojemności 600 oraz 850 cm3. Dużo zależy od preferencji właściciela i praktykowanego sposobu jazdy, ponieważ niektóre techniki i szlaki będą wymagać trochę większej mocy od motoru, a inne – mniej. Tym, co jednak łączy opisywane maszyny jest zasilanie wtryskowe, które góruje nad „tradycyjnym”, tj. gaźnikowym, jeżeli chodzi o wydajność, kwestie ekonomiczne oraz ekologiczne.

Skutery śnieżne – charakterystyka zasilania wtryskowego 

W opisywanej formie zasilania paliwo zostaje dostarczone do silnika za pomocą wtryskiwaczy, które mogą znajdować się w kilku miejscach, występować w różnej ilości oraz być obsługiwane przez różne systemy. We współczesnych skuterach śnieżnych wykorzystuje się jednak przede wszystkim układy EFI, czyli „wtryski” sterowane elektronicznie (komputerowo). W przeszłości stosowano również rozwiązania mechaniczne czy hydrauliczne, jednak, jak przyznają eksperci z firmy Taurus Sea Power, najnowszy system okazał się bardziej efektywny.

Można się „przyjrzeć” jeszcze dokładniej układom EFI, wyróżniając np. zasilanie DI, czyli Direct Injection. Jak sama nazwa wskazuje, chodzi o wtrysk bezpośredni, który odbywa się w cylindrze silnika. Niektóre modele proponowanych pojazdów są tutaj wyposażone w dodatkowe, tzn. wzmacniające „iniekcje”, które zwiększają siłę motoru. Na korzyść układu DI przemawia m.in. bardzo niskie zużycie paliwa, co odgrywa ważną rolę podczas eksploatacji skuterów śnieżnych. Jazda jest nie tylko ekonomiczna, ale też zdecydowanie bardziej eco-friendly od alternatyw.

Zalety zasilania wtryskowego w skuterach śnieżnych 

Systemy EFI dostarczają do silników spalinowych taką ilość paliwa, jakiej potrzebują w danym momencie. W porównaniu do motorów gaźnikowych, opisywane rozwiązanie emituje także o wiele mniej spalin i nie sprawia kłopotu przy smarowaniu. Co istotne dla skuterów śnieżnych, podobne maszyny są również niewrażliwe na zmianę położenia czy wpływ sił bezwładności. Ważną zaletą jest też płynność przejść podczas działania wtryskiwaczy, które nie są właściwie wyczuwalne dla jadącego.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz