Artykuł sponsorowany

Specyfikacja, rodzaje i zastosowanie przekładni walcowo-stożkowych

Specyfikacja, rodzaje i zastosowanie przekładni walcowo-stożkowych

Przekładnie walcowo-stożkowe to rodzaj przekładni zębatych, które zawierają w swojej konstrukcji co najmniej dwa stopnie redukcji. Jeden z nich stanowią koła stożkowe, a kolejne to stopnie walcowe. Warto dodać, że przekładnie te zalicza się również do modeli kątowych, charakteryzujących się bardzo dużą sprawnością. Sięga ona nawet 97%, dlatego sprzęty te cieszą się szerokim zastosowaniem przemysłowym. Dużą ich zaletą jest także wysoka wytrzymałość zębów na zginanie, cichobieżność oraz występowanie w rodzajach dwu-, trzy-, a nawet i czterostopniowych. Co jeszcze warto wiedzieć o przekładniach walcowo-stożkowych?

Specyfikacja przekładni walcowo-stożkowych

Wybierając przekładnię walcowo-stożkową należy zawsze zwracać uwagę na to, czy spełnia ona branżowe normy. W przypadku zakładów ze środowiskami pracy zagrożonymi wybuchem ważny jest m.in. certyfikat ATEX. Ponadto każdy kupujący powinien weryfikować podstawowe parametry pracy urządzenia, w tym jego zakres mocy oraz moment obrotowy. Prócz tego istotne są wymiary obudowy oraz jej typ, które muszą dobrze integrować się z maszyną, z którą będą pracowały.

Obecnie na rynku cenione są przekładnie walcowo-stożkowe o kompaktowej obudowie jednoczęściowej, która gwarantuje wysoką wytrzymałość oraz znaczną redukcję poziomu hałasu. Doskonałym tego przykładem jest obudowa UNICASE, która montowana jest w przekładniach marki NORD Drivesystems. Korpus ten wykazuje niebywale wysoką obciążalność na siły osiowe i promieniowe, a także zdolność do pochłaniania obciążeń występujące podczas pracy. Takie minimalistyczne wręcz obudowy pozwalają zaś pomieścić podzespoły, które gwarantują wysoką moc przekładni walcowo-stożkowych. Może ona osiągać 4,000 kW przy momencie obrotowym 260,000 Nm.

Rodzaje przekładni walcowo-stożkowych

Typów przekładni walcowo-stożkowych jest wiele. Różnić się mogą one parametrami technicznymi, przeznaczeniem, wymiarami obudowy, klasą łożysk, wydajnością pracy, stopniem bezawaryjności, a także poziomem energooszczędności. Wielu producentów oferuje również reduktory przemysłowe, które można w szerokim zakresie konfigurować, wybierać różne modele wałów zdawczych, blokad i innego osprzętu. Przykładowymi typami popularnymi na rynku, są:

  • przekładnia z przyłączem kołnierzowym do silników elektrycznych w standardzie IEC,

  • przekładnia z przyłączem kołnierzowym do serwomotorów,

  • przekładnia ze zintegrowanym silnikiem,

  • przekładnie z wałem wejściowym ze wpustem.

Przekładnie walcowo-stożkowe i ich zastosowanie

Przekładnie walcowo-stożkowe mają bardzo szerokie zastosowanie, co wiąże się z różnymi rodzajami sprzętów, a także dostępności na rynku wielu ich wersji, jeśli chodzi o parametry użytkowe. Dzięki momentowi wyjściowemu nawet do 260,000 Nm i dużej mocy do 4,000 kW, wiele przekładni stanowi potężny napęd dla ciężkich przemysłowych zastosowań, radząc sobie z mikserami spożywczymi, mieszadłami, młynami, bębnami, a także rozbudowanymi taśmociągami. Podkreślić należy jednak, że dostępne są również sprzęty idealne do mniej zaawansowanych maszyn. W dużej mierze zależy to zaś o tego, czy wybrana zostanie przekładnia walcowo-stożkowa dwu-, trzy- czy też czterostopniowa.

Jeśli chodzi zaś o branże, w których takie napędy są powszechnie stosowane, wymienić można producentów klejów, producentów spożywczych czy producentów mieszanek betonowych. W uogólnieniu przyjmuje się, iż reduktory przemysłowe cenione są w sektorze przemysłu ciężkiego, czyli tam, gdzie standardowe motoreduktory czy silniki elektryczne nie spisują się ze względu na niewielki zakres mocy.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz