Artykuł sponsorowany

Serwis rowerowy. Najczęstsze awarie jednośladów

Serwis rowerowy. Najczęstsze awarie jednośladów

Rower, podobnie jak każdy inny typ pojazdu, wymaga regularnego serwisowania. Może ulec awarii zarówno w związku z codzienną eksploatacją, jak i po wypadku lub kolizji na trasie. Zastanawiasz się, co najczęściej psuje się w rowerach? Wspólnie z ekspertem przyglądamy się najczęstszym awariom jednośladów. Zobacz, co powinno Cię skłonić do wizycie w dobrym serwisie.

Niezależnie od tego, czy jeździsz od lat, czy dopiero niedawno wsiadłeś na jednoślad – w Twoim rowerze może się pojawić usterka. Zdarza się nawet najlepszym! Oto lista najbardziej typowych problemów zgłaszanych przez cyklistów.

1. Przebicie dętki

O dziurę w dętce rowerowej nietrudno. Wystarczy, że na ścieżce znajdowało się rozbite szkło, przypadkowy gwóźdź, a nawet ostry kamień. Zwłaszcza jeżeli dętka ma już swoje lata – może się przebić. W efekcie opona zacznie tracić powietrze, a kontynuacja jazdy będzie niemożliwa. Po wymianę dętki możesz się zgłosić do serwisu albo… poradzić sobie z tym samodzielnie.  Wystarczy zestaw podstawowych narzędzi rowerowych – w tym łyżki do opon oraz odpowiednie łatki, a z problemem uporasz się w kilka minut. Możesz też po prostu wymienić dętkę na nową. Spróbuj – szybko nabierzesz wprawy!

2. Urwanie łańcucha

Bez sprawnego łańcucha nie pojedziesz dalej – no, chyba, że masz z górki (nie polecamy!). Aby szybko uratować sytuację, możesz spróbować skrócić łańcuch na trasie i skuć go ponownie przy pomocy skuwacza i zapasowej spinki. To jednak rozwiązanie tymczasowe.
W takiej sytuacji konieczne będzie odwiedzenie serwisu i wymiana łańcucha na nowy. Aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia tego elementu, warto zadbać o jego regularne smarowanie profesjonalnym preparatem. Kupisz go np. w krakowskim sklepie rowerowym SportAttack.pl.

3. Uszkodzenie przerzutki

Mniej poważnym problemem jest urwanie haka przerzutki – wówczas można tymczasowo odpiąć tylną przerzutkę, spiąć łańcuch krócej i przerzucić się na napęd jednobiegowy. To pozwoli „ocalić” znacznie droższą przerzutkę od wymiany. Gorzej jednak, kiedy zepsuje się sama przerzutka. Tak może się stać np. kiedy wpadnie w nią patyk lub inny drobny przedmiot, a cyklista w tym momencie dociśnie pedał. Wówczas najczęściej konieczna jest wymiana elementu na nowy.

4. Pęknięcie szprychy

To dość popularna, ale mało problematyczna usterka. Kiedy nastąpi, zasadniczo możesz jechać dalej, pod warunkiem, że uszkodzeniu nie uległa również obręcz koła. Gdy dotrzesz do serwisu, eksperci wymienią szprychę i wycentrują koło.

5. Uszkodzenie hamulców

Hamulce to jeden z najważniejszych podzespołów roweru. Od ich sprawności zależy Twoje bezpieczeństwo na trasie. Poluźnione linki hamulcowe można dość szybko wyregulować, ale jeśli dojdzie do zerwania jednej z nich – wizyta w serwisie (i to tak szybko jak to możliwe) jest nieunikniona.

To oczywiście tylko bardzo podstawowa lista typowych awarii rowerowych. Serwisy mierzą się również ze znacznie bardziej skomplikowanymi problemami. Jeżeli jednak wybierzesz dobry warsztat, masz pewność, że Twój jednoślad jest w dobrych rękach.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz