Artykuł sponsorowany

Serwis lokomotyw spalinowych. Podstawowe przeglądy

Serwis lokomotyw spalinowych. Podstawowe przeglądy

„Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem, i kręci się, kręci się koło za kołem.” Mowa oczywiście o lokomotywie spalinowej, która na co dzień narażona jest na pracę w bardzo trudnych warunkach. Jak każda maszyna jest podatna na usterki oraz duże obciążenia. Jej silnik i różne podzespoły wymagają regularnych przeglądów i ewentualnej regeneracji. Warto o tym pamiętać i wybrać odpowiedni serwis lokomotyw spalinowych.

Kolej w Polsce coraz bardziej nowoczesna

W ostatnich latach dało się zauważyć dynamiczny rozwój polskiej kolei. Zwłaszcza w obliczu dużych imprez piłkarskich, wśród których największą presję stanowiły Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej rozgrywane w 2012 roku w dwóch krajach – Polsce i Ukrainie. Modernizacja torowisk i taborów, odnawianie dworców kolejowych, poprawa warunków w pociągach – to wszystko sprawiło, że teraz w Polsce funkcjonują usługi kolejowe na bardzo wysokim poziomie. Mimo iż pociągi stają się coraz bardziej nowoczesne, wiele z nich napędzane są jeszcze przez lokomotywy, które powinny przechodzić profesjonalne usługi serwisowe.

Czym są poziomy utrzymania pojazdu kolejowego?

Podstawową usługą dla lokomotyw spalinowych jest przegląd okresowy. W tym przypadku można spotkać się z naprawami lokomotyw w określonych zakresach poziomów utrzymania pojazdu kolejowego – od P1 do P5. Poziom pierwszy (P1) oznacza czynności, które wykonuje się przed wyjazdem pojazdu na linię, w czasie jazdy lub po zakończeniu kursu, a także zaopatrzenie w materiały eksploatacyjne oraz ocenę głównych podzespołów i układów pojazdu. Poziom piąty (P5) to już z kolei odnowienie całego pojazdu, w tym demontaż podzespołów oraz ich wymiana na nowe lub zregenerowane.  

Jakie usługi oferowane są w serwisie lokomotyw?

Części do lokomotyw mogą być wymieniane podczas przeglądów, ale również pojedynczo – jako osobna usługa. Uszkodzeniu mogą ulec m.in. klocki hamulcowe, filtry, wkłady, paski klinowe, akumulatory oraz kable. Jako oddzielne usługi traktuje się także: regenerację silników oraz podzespołów taboru kolejowego, remonty silników wysokoprężnych, a także naprawy i przeglądy prędkościomierzy.

Regularne przeglądy są niezbędne, aby każda lokomotywa mogła znieść takie obciążenia, jakie przytacza Julian Tuwim w swoim wierszu – „Lecz choćby przyszło tysiąc atletów i każdy zjadłby tysiąc kotletów, i każdy nie wiem jak się wytężał, to nie udźwigną, taki to ciężar.”

Jednym z profesjonalnych serwisów lokomotyw spalinowych jest gliwicki Paulus, który specjalizuje się w naprawie lokomotyw spalinowych, serwisie silników lokomotyw oraz ich konserwacji. Ponadto, jest dystrybutorem części do lokomotyw spalinowych i elektrycznych.

Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz