Artykuł sponsorowany

Rozliczanie się na zasadach ogólnych – o czym warto pamiętać?

Rozliczanie się na zasadach ogólnych – o czym warto pamiętać?

Niewątpliwie rozliczanie się na zasadach ogólnych jest najpopularniejszą formą płacenia podatków do Urzędu Skarbowego. Takie rozwiązanie ma wiele zalet, a ponadto jest stosunkowo jasne i przejrzyste.

Czym jest  rozliczanie się na zasadach ogólnych?

O tym, w jaki sposób będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym, musisz zdecydować się już na etapie tworzenia firmy. To dobry moment, aby zorientować się, która z dostępnych form opodatkowania będzie dla ciebie najkorzystniejsza finansowo oraz najmniej skomplikowania pod względem formalności. Jedną z opcji są właśnie zasady ogólne. Decyduje się na nie najwięcej osób.

Jak wygląda rozliczanie się na zasadach ogólnych?

Załóżmy, że swoją firmę prowadzisz od 1 stycznia i postanowiłeś rozliczać się co miesiąc. Przyszedł luty, a więc czas na obliczenie, jaka będzie wysokość pierwszej składki. Może to wyglądać mniej więcej tak:

  • Od przychodu, czyli tego, co wpłynęło na twoje konto w pierwszym okresie rozliczeniowym, odejmujesz koszty jego uzyskania. Przykład? Prowadzisz firmę sprzątającą. Na razie masz jednego klienta. Opłacił on fakturę na 8000 złotych, którą mu wystawiłeś za sprzątanie trzech jego siłowni. Do tego sprzątania potrzebowałeś jednego pracownika. Zrobiłeś też dwa razy zakupy w hurtowni z profesjonalnymi środkami czystości. Od tych 8000 złotych odejmujesz więc wynagrodzenie pracownika oraz kwoty widniejące na fakturach za środki czystości. To jest twój dochód. W przyszłości od dochodu będziesz też mógł odjąć składkę na ubezpieczenie społeczne.
  • Od dochodu wyliczasz kwotę podatku, który należy się Urzędowi Skarbowemu. Będzie to 17 lub 32 procent, w zależności od jego wysokości. Im więcej zarobisz, tym więcej oddasz państwu. Od kwoty podatku można odjąć składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz tzw. kwotę wolną od podatku.

Jeśli zdecydujesz się na takie rozliczanie się, będziesz musiał zacząć prowadzić księgę przychodów i rozchodów. Co ważne, kwoty, które musisz zapłacić Urzędowi Skarbowemu, wylicza się narastająco, a więc od początku roku. To oznacza, że na w marcu będziesz musiał zsumować przychód ze stycznia i lutego, a także wszystkie kolejne kwoty. Na końcu zaś będziesz musiał odjąć zaliczkę, którą wpłaciłeś do Urzędu Skarbowego w lutym.

Zaliczki płaci się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, który rozliczamy. A więc jeśli rozliczasz się co miesiąc, zaliczkę za styczeń musisz zapłacić do 20 lutego. Jeśli kwartalnie, to w przypadku rozpoczęcia działalności 1 stycznia, do 20 kwietnia.

Ulgi są ważne

Przedstawiciel biura rachunkowego Contar z Wejherowa, przyznaje, że rozliczanie się z podatku na zasadach ogólnych ma wiele zalet, wśród których za największą uchodzą ulgi. Jeśli rozliczasz się na takich zasadach, możesz korzystać z wszystkich możliwych. Nie ma też przeciwwskazań, abyś rozliczał się wspólnie ze swoim mężem lub żoną.

Pamiętaj też, aby bez względu na wszystko, dbać o porządek w dokumentach oraz terminowość. Jeśli nie są to twoje najmocniejsze strony, zleć takie prace specjaliście.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz