Artykuł sponsorowany

Rodzaje chłodnic samochodowych

Rodzaje chłodnic samochodowych

Silnik jest często uważany za serce mechanizmu każdego samochodu. Trudno się z tym nie zgodzić, jednak za jego sprawne działanie odpowiadają niemniej ważne elementy. Jednym z nich jest chłodnica. To dzięki niej silnik może działać wydajnie i nie przegrzewa się. W pojazdach można spotkać kilka rodzajów chłodnic. Jakie pełnią one funkcje? Do czego służą?

Chłodnica – jakie jest jej zadanie?

Chłodnice są elementami układu termicznego w samochodach. Mimo swojej nazwy, ich zadaniem nie jest chłodzenie, ale zapewnienie temperatury na odpowiednim poziomie. Płynie w nich czynnik, który oddaje zimno lub ciepło. W autach można spotkać się z chłodnicami cieczy, oleju, klimatyzacji oraz powietrza.

Chłodnica cieczy

Znajduje się ona w samochodach, których silnik jest chłodzony przy pomocy cieczy. Jest nią płyn chłodniczy. Jego przepływ jest możliwy dzięki działaniu pompy wodnej. Ta substancja jest transportowana i rozprowadzana specjalnymi kanalikami wokół bloku silnika. Wtedy właśnie zostaje mu zapewniona optymalna temperatura.

Płyn chłodniczy po kontakcie z silnikiem ma bardzo wysoką temperaturę. Zostaje ona obniżona właśnie w chłodnicy. Składa się ona z sieci metalowych rurek, którymi przepływa płyn. Aby chłodzenie było jak najbardziej efektywne, chłodnicę umieszcza się takim miejscu, aby substancja mogła być schładzana chłodzony również przez pęd powietrza. Często mają one też zamontowany wentylator.

Chłodnica oleju

Charakteryzuje się niewielkimi rozmiarami oraz jest przystosowana do pracy z wysokim ciśnieniem. Jej rolą jest chłodzenie oleju przekładniowego. Stosuje się ją także do obniżania temperatury olejów w układach hydraulicznych. Dlatego też jest wykorzystywana w pojazdach rolniczych czy w autobusach. Wykonuje się ją z aluminium. Tego typu chłodnice są dostępne w ofercie przedsiębiorstwa MS Chłodnice.

Chłodnica klimatyzacji

Jest nazywana również kondenserem lub skraplaczem. Jej działanie polega na skraplaniu, a więc chłodzeniu czynnika gazowego klimatyzacji. Czynnik ten ma bardzo wysoką temperaturę – rośnie ona podczas sprężania gazu kompresorem. Wewnątrz układu tej chłodnicy, na który składają się aluminiowe rurki i wąskie kanaliki, występuje niezwykle wysokie ciśnienie.

Chłodnica powietrza

Chłodnica powietrza jest wykorzystywana w pojazdach, które mają zamontowane doładowanie turbo. To właśnie gorące powietrze użyte do turbodoładowania jest chłodzone przez ten element. Mimo że jej rdzeń jest łudząco podobny do tego zastosowanego w chłodnicach cieczy, to jednak chłodnica powietrza jest przystosowana do pracy w dużo wyższych temperaturach oraz ciśnieniach.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz