Artykuł sponsorowany

Remont i prace konserwacyjne bocznicy kolejowej

Remont i prace konserwacyjne bocznicy kolejowej

Utrzymanie odpowiedniej wartości eksploatacyjnej szyn kolejowych pozwala na zarówno spokój jak i bezpieczeństwo w ruchu pociągów. W przypadku pociągów towarowych, dużą rolę gra tu stan bocznic, na których towar jest rozładowywany lub załadowywany. Jak zatem utrzymać odpowiedni stan bocznicy, aby przeładunek był bezpieczny oraz szybki?

Odpowiednie utrzymanie nawierzchni bocznicy

Aby ruch pociągów na bocznicy – oraz wszelkich innych maszyn, takich jak suwnice - był zachowany, nie obejdzie się bez diagnostyki nawierzchni. Oceniany jest podczas niej stan szyn, posypki oraz złączek. To od wyniku diagnostyki zależy, czy uznamy cały zespół elementów za dobry, przeciętny, zły czy też bardzo zły. 

Są jednak sposoby, dzięki którym bocznica trochę dłużej zachowa swoją sprawność i bezpieczeństwo. Między innymi chodzi tu o prace konserwacyjne. W ich skład wliczamy prowizoryczne naprawy pękniętych szyn czy wymianę uszkodzonych złączek. Dokręcanie śrub oraz wkrętów, a także usuwanie ewentualnej roślinności również poprawi stan bocznicy. Wszystkie roboty konserwacyjne jednak muszą zostać przeprowadzone z zachowaniem ruchu pociągów lub ewentualnym jego ograniczeniem. Ponadto, wymagane jest odpowiednie oznaczenie miejsca przeprowadzanych prac.

Remont bocznicy

Niekiedy, same prace konserwacyjne nie wystarczą, a do przywrócenia sprawności bocznicy potrzebny jest remont torów. Wtenczas prowadzone są naprawy, które mają za zadanie przywrócić funkcjonalność i zapewnić prawidłowe działanie całego systemu. W ich skład wchodzą:

  • Naprawy główne, czyli obejmujące wszystkie środki wykorzystywane do utrzymania podstawowych własności nawierzchni. Wymienia się także zużyte elementy nawierzchni, przykładowo szyny czy podkłady,
  • Naprawy bieżące, które są wykonywane w celu utrzymania nawierzchni w stanie sprawności eksploatacyjnej,
  • Poawaryjne, stosowane w wypadkach powstania szkód, które zdarzyły się nagle i nie były efektem długotrwałej eksploatacji.

Prace takie, ze względu na ich zaawansowanie, przeprowadza się wraz z zamknięciem toru. Na określony czas, ruch pociągów oraz innych maszyn kolejowych zostaje wstrzymany, aby remont został należycie przeprowadzony. Remontami bocznic zajmuje się firma Bocznica Sp. Z o. o., która od wielu lat zajmuje się naprawami kolejowymi. W zakres ich usług wchodzą pełne remonty bocznic kolejowych, bez przerywania ciągłości pracy bocznicy. Dzięki temu, nawet w kryzysowych przypadkach, transport działa bezproblemowo.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz