Artykuł sponsorowany

Projektowanie urządzeń transportu wewnętrznego

Projektowanie urządzeń transportu wewnętrznego

Transport wewnętrzny, nazywany też wewnątrzzakładowym, stanowi podstawę logistyki produkcji. Gwarantuje sprawne przemieszczanie materiałów, produktów i półproduktów na stosunkowo niewielkie odległości, uzależnione od rozmiarów przedsiębiorstwa. Jego organizacja obejmuje wiele aspektów, w tym zastosowanie odpowiednich urządzeń przeznaczonych do tego celu. Poniżej przybliżamy podstawowe kwestie związane z ich projektowaniem.

Urządzenia transportu wewnętrznego

Podstawową kwestią dotyczącą transportu wewnątrzzakładowego jest jego podział na kilka rodzajów. Możemy mieć bowiem do czynienia z transportem składowo-magazynowym oraz produkcyjnym, który obejmuje transport międzywydziałowy i wewnątrzwydziałowy. W ramach tego ostatniego wyróżniamy dodatkowo transport stanowiskowy i międzystanowiskowy. Co ważne, dla pełnej funkcjonalności przedsiębiorstwa system transportowy musi być w pełni zintegrowany z przepływem informacji dotyczących innych obszarów działania, jak na przykład magazynowania, kontroli stanu czy przygotowania zamówień. Producenci urządzeń do transportu wewnętrznego, wśród nich firma Konslogis Sp. z o.o., oferują przy tym liczne rozwiązania. W powszechnym użyciu spotkamy między innymi różnego rodzaju przenośniki:

  • rolkowe napędzane,
  • rolkowe nienapędzane,
  • taśmowe,
  • modularne,
  • łańcuchowe,
  • paskowe,
  • pionowe.

Oprócz nich przemieszczanie towarów odbywa się za pomocą wózków technologicznych i transportowych, transferów służących do zmiany kierunku transportu towarów, obrotnice, manipulatorów, paletyzerów, a także stołów kulowych. W większości przypadków urządzenia te projektowane są na indywidualne zamówienie.

Kryteria doboru elementów systemu

Transport wewnętrzny musi mieć zapewnione współdziałanie wszystkich zaangażowanych urządzeń. Kluczowe jest przy tym osiągnięcie elastyczności rozumianej jako możliwość dostosowania strumienia przepływu do bieżącej sytuacji, w tym napływu zleceń czy sytuacji na rynku surowców. Aby to osiągnąć, należy zadbać, by materiał znajdował się w odpowiedniej ilości we właściwym miejscu oraz czasie, ale z uwzględnieniem czynników ekonomicznych (opłacalność, celowość rozwiązań technicznych). Projektowanie urządzeń transportu wewnętrznego lub też modernizacja już istniejących instalacji wymaga stworzenia modelu systemu i przeprowadzenia symulacji jego działania.

Największy wpływ na jego budowę mieć będzie technologia wytwarzania w danym zakładzie produkcyjnym. Ponadto ważną rolę odgrywają rozmaite czynniki, wśród nich są parametry materiału – rodzaj, właściwości i zapotrzebowanie – a także infrastruktura wewnątrz przedsiębiorstwa, warunki pracy oraz inne. W ostatniej grupie znajdzie się przede wszystkim wymagana niezawodność działania systemu, możliwość scalania operacji czy prostota obsługi. Ze względu na postępującą racjonalizację oraz dystrybucję produkcji transport przemysłowy staje się coraz ważniejszy dla funkcjonalności firmy. Warto zatem zadbać o optymalizację rozwiązań stosowanych na tym polu poprzez wdrożenie systemu dostosowanego do potrzeb.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz