Podstawowe różnice między ERP a CRM
Systemy ERP i CRM to narzędzia, które mają jeden, wspólny cel: poprawić jakość i funkcjonowanie docelowego przedsiębiorstwa. Ponadto - zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie optymalizuje procesy, które zachodzą w danej firmie, ułatwiając przy tym ich segregację i zarządzenie.
Warto jednak podkreślić, że oba rozwiązania są od siebie różne i potrafią doskonale (i przede wszystkim – skutecznie) się uzupełniać.
Pochylmy się nieco bardziej nad nimi, wskazując na różnice i podobieństwa, które z nich wynikają.
Podobieństwa między system ERP i CRM
Zacznijmy od punktów styku. Oba systemy usprawniają działania przedsiębiorstw, a ich głównym celem jest automatyzacja procesów biznesowych, poprawiając przy tym ogólnie rozumianą jakość. ERP skupia się na procesach w całej organizacji, a CRM wyłącznie ma kontaktach z klientami.
Mówiąc więc prościej – ERP jest szerszym systemem, który doskonale uzupełnia nieco węższe możliwości, oferowane przez CRM. Ich wspólnym mianownikiem jest realna pomoc w zarządzaniu różnymi szczeblami biznesowymi, automatyzując wiele zadań i procesów. Oczywiście, jak łatwo się domyślić, zakres tej automatyzacji jest znacząco różny.
Uogólniając więc i upraszczając:
- ERP skupia się na czynnościach handlowych, finansowych, kadrowych i płacowych,
- CRM skupia się na procesach w sprzedaży i obsłudze swoich klientów.
Różnice między ERP a CRM
W ten oto sposób, bardzo płynnie, przechodzimy do najważniejszych różnic.
Jak już wspomnieliśmy – zakres działań CRM jest węższy i bardziej skonkretyzowany. Jako że skupia się na działaniach marketingowych, pomija automatycznie wszelkie wątki, które niezwiązane są z relacjami z klientem. To zadanie spada na barki systemów ERP, których zadaniem jest wspierać działalność firmy od środka, w niezauważalny dla klienta sposób.
Podział ten przyczynia się do prostego wniosku - działania CRM są widoczne na zewnątrz, a ERP wewnątrz przedsiębiorstwa.
Tak ogólne podsumowanie różnic pozwala sądzić, że odpowiednie połączenie jednego i drugiego rozwiązania stwarza nam bardzo szerokie pole do popisu w zakresie zarządzania firmą. Połączenie tych dwóch składowych przyczynia się obniżenia kosztów, do generowania przychodów, do tworzenia spójnej komunikacji i obsługi i do sprawnego automatyzowania zachodzących procesów. Dlatego też tak często proponuje się, aby wprowadzać oba systemy jednocześnie, wierząc przy tym w ich doskonałą zdolność do uzupełniania się.
Ale który jest lepszy?
A co, jeśli finansowo nie możemy sobie pozwolić na wdrożenie obu rozwiązań? Które z nich ostatecznie jest opłacalne, rentowniejsze i bardziej rozwojowe z punktu widzenia przedsiębiorcy?
Aby odpowiedzieć na te pytania trzeba przede wszystkim zrozumieć oczekiwania i potrzeby danego przedsiębiorstwa. Dlatego też tak ważne jest udzielenie odpowiedzi na takie zagadnienia, jak: jaki jest mój cel? Jakie największe ograniczenia posiada moje przedsiębiorstwo? Czego oczekuję od danego narzędzia i jakie mam zasoby finansowe, aby wprowadzić dane rozwiązanie w życie?
Przyjmuje się, że mniejsze firmy skorzystać w pierwszej kolejności powinny z systemów CRM – głównie w celu pozyskiwania nowych klientów oraz tworzenia konkretnego kierunku w ich obsłudze. CRM pomoże też zbudować wizerunek firmy na zewnątrz, co jest szczególnie istotne na samym początku działalności. Średnie i większe firmy powinny pochylić się w kierunku ERP, który z kolei pozwoli kontrolować produkcję, zasoby magazynu, zasoby ludzkie, a także ogólnie pojmowaną sprzedaż. To dzięki niemu usprawni się wiele, rozbudowanych gałęzi danej firmy.
Ostatecznie jednak, bez względu na decyzję, oba systemy przyczynią się do większych zysków z prowadzonej działalności, wpłyną na rozwój, zminimalizują (i pozwolą zaplanować) koszty, poszerzą zasięgi działalności firm i wprowadzą większą kontrolę nad kwestiami zewnętrznymi i wewnętrznymi.
Więcej o możliwościach systemu ERP przeczytasz w przypadku kompletnego rozwiązania od Microsoft – Dynamics 365.