Artykuł sponsorowany

Podstawowe rodzaje kruszyw drogowych

Podstawowe rodzaje kruszyw drogowych

Drogi są dość szczególnym elementem infrastruktury, ponieważ muszą znosić bardzo duże obciążenia. Z tego powodu tak ważne jest, aby powstawały z materiałów najwyższej jakości. Do budowy dróg najczęściej stosuje się specjalne kruszywa, które charakteryzują się niezwykłą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, ale również atmosferyczne. Podpowiadamy więc, jakie są podstawowe rodzaje kruszyw wykorzystywanych do budowy dróg.

Kruszywa naturalne

Kruszywa naturalne używane są w budownictwie już od najdawniejszych czasów i bez wątpienia cieszą się ogromnym zaufaniem wśród specjalistów. Można pozyskać je z dna zbiorników wodnych, takich jak jeziora czy rzeki. Warto wiedzieć też o tym, że kruszywa naturalne powstają w wyniku erozji skał. 

Jak tłumaczą specjaliści z firmy Tercharpol: ,,Najbardziej znanym przykładem kruszywa tego rodzaju jest żwir, powszechnie wykorzystywany w budownictwie. Innym typem kruszyw naturalnych jest grys, tłuczeń lub kliniec’’

Żwir jest stosowany w tworzeniu podkładów pod asfalt drogowy - stanowi więc najważniejszą, podstawową warstwę jezdni. Wynika z tego, że to właśnie odpowiednie kruszywo bezpośrednio przekłada się na jakość budowanej drogi. Popularny grys stanowi warstwę ścieralną nawierzchni. Niezwykle ciekawym kruszywem naturalnym jest tłuczeń. Wyróżnia go to, że powstaje on dzięki mechanicznemu rozdrabnianiu wydobytych skał. Tłuczeń wykorzystywany jest w budowie właściwej warstwy drogi. Warto pamiętać też o tym, że kruszywo drogowe przed użyciem musi zostać poddane segregowaniu, płukaniu lub przesiewaniu, które zminimalizuje ilość odpadów w nim występujących.

Kruszywa sztuczne

Ten rodzaj kruszyw drogowych jest efektem działalności człowieka. Wytwarza się je poprzez modyfikację skał mineralnych, takich jak keramzyt. Najczęściej poddaje się je obróbce termicznej, dzięki której można nadać surowcom ulepszonych właściwości. Niezwykle ciekawym sposobem na pozyskanie kruszywa drogowego jest też recykling. Proces ten polega na obróbce odpadów, które najczęściej są skutkiem ubocznym remontów oraz rozbiórek. Chodzi tu przede wszystkim o gruz betonowy, ceglany oraz ceramiczny. Po jego dokładnym oczyszczeniu i kilkakrotnym kruszeniu uzyskujemy pełnowartościowy budulec drogowy. Warto pamiętać też o tym, że wspomniane rozwiązanie jest niezwykle ekologiczne, ponieważ minimalizuje ilość szkodliwych odpadów w środowisku naturalnym. Kruszywa drogowe można podzielić również ze względu na wielkość cząstek. Wyróżniamy tu między innymi ziarna drobne, o średnicy mniejszej lub równej 4 milimetry oraz grube, wynoszące więcej niż 4 milimetry.

 

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz