Artykuł sponsorowany

Pasy klinowe jako kluczowy element prawidłowej pracy silnika - Optibelt Polska

Pasy klinowe jako kluczowy element prawidłowej pracy silnika - Optibelt Polska

Każdy właściciel samochodu staje przed koniecznością okresowych kontroli stanu technicznego i wymiany auto części. Jednym elementów, które wymagają regularnego sprawdzania i wymiany są tzw. pasy klinowe. Są to bardzo ważne części w silniku spalinowym - napędzają ważne elementy osprzętu. Pasy zużywają się wraz z eksploatacją samochodu, a czasem ulegają nagłemu zerwaniu. Zobacz, co warto wiedzieć o pasach i jak często je wymieniać, a także co oferuje firma Optibelt Polska z siedzibą w Dąbrowie Górniczej!

Pasy klinowe i wieloklinowe - różnice

Pasy klinowe służą do napędu osprzętu silników benzynowych i wysokoprężnych. Paski klinowe dominowały jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, a od kilkunastu lat są montowane w samochodach tzw. paski wieloklinowe. Z wyglądu przypominają one strukturę zbudowaną z kilku “zwykłych” pasów klinowych. Modele wieloklinowe są dużo bardziej trwałe niż modele pojedyncze, a dzięki swojej strukturze, mogą napędzać kilka urządzeń jednocześnie, np. pompę cieczy chłodzącej, alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego.

Po czym poznać awarię pasów?

Paski klinowe mają ograniczoną żywotność - zużywają się w trakcie korzystania z auta, a także gdy inne elementy są źle ustawione lub nieprawidłowo pracują, np. koła pasowe lub napinacz paska.

Pasek wymagający wymiany ma wyraźne objawy zużycia - pęknięcia, przetarcia, otworki, odrywanie się kawałków gumy. Natomiast podczas jazdy autem daje następujące sygnały:

  • Piski albo gwizd - pasek jest zużyty, rozciągnięty lub za mało napięty.

  • Stukanie albo ocieranie - w pasku mógł przypadkiem utknąć drobny element, np. kamyk.

  • Metaliczny szum - gdy pasek jest np. zabrudzony olejem.

Co zrobić, gdy pasek klinowy zerwie się w trakcie jazdy?

Gdy pasek jest mocno zużyty lub doszło do uszkodzenia mechanicznego, może pęknąć w trakcie jazdy. Co wtedy robić? Dalsze działanie zależy od konstrukcji silnika.

Jeśli pasek napędza pompę cieczy chłodzącej, to nie wolno takim autem jechać - może dojść do przegrzania lub zatarcia silnika. W tej sytuacji należy wezwać pomoc. Jeśli jednak pasek nie napędza pompy, to możemy bezpiecznie przejechać jeszcze kilkanaście kilometrów do najbliższego warsztatu lub domu. Należy jednak wyłączyć wszelkie odbiorniki prądu, np. radio, ogrzewanie, ładowarkę.

Jak często wymieniać pasy klinowe?

Pasy klinowe są jedną z tych części, które należy regularnie wymieniać. Ich żywotność zależy oczywiście od modelu. Najtańsze wytrzymują 30 tysięcy kilometrów, natomiast przyjmując ogólną wartość, można powiedzieć, że mają one żywotność do czterech lat.

Jeśli poszukujesz pasów klinowych, znajdziesz je między innymi w sklepie wielobranżowym Optibelt Polska. Firma posiada w swojej ofercie również inne auto części w bardzo atrakcyjnych cenach.

Oferta firmy Optibelt Polska

Szeroki wybór pasów klinowych i nie tylko zapewnia firma Optibelt Polska. Znajdziemy wąskoprofilowe, wydajne pasy klinowe, klasyczne pasy klinowe oraz podwójne pasy klinowe. Oferta obejmuje również pasy zębate gumowe, pasy transmisyjne, pasy zębate PU i pasy wieloklinowe. Asortyment to także sprzęgła, części zamienne do samochodów użytkowych, techniczne folie elastomerowe czy produkty do ochrony przed rentgenem. Oferta jest szeroka dlatego zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami na stronie internetowej!

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Warto przeczytać

Wyszukaj firmy z branży