Artykuł sponsorowany

Ogumienie w wózkach widłowych – na co zwrócić uwagę?

Ogumienie w wózkach widłowych – na co zwrócić uwagę?

Podobnie jak samochody osobowe czy ciężarowe, wózki widłowe również wymagają specjalistycznych opon, które – w zależności od typu – mają odpowiednie właściwości. Ich parametry pozwalają na pracę w określonych warunkach i zwiększają pożądane możliwości, dlatego warto zadbać o ogumienie w wózku widłowym. Jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi produktami i kiedy wybrać poszczególne opony?

Elastyczność na wysokim poziomie

Popularnym typem ogumienia stosowanym w wózkach widłowych są tzw. opony pełne, czyli inaczej superelastyczne. Eksploatacja tych specjalnych pojazdów jest spora i występuje w różnych warunkach, wymuszając na nich stałą i pełną mobilność. Produkty renomowanych producentów, do których grona bez wątpienia należy indyjska firma Traxter, posiadają odpowiednie właściwości, dzięki czemu można je stosować bez obaw, mając gwarancję najwyższej jakości. Superelastyczne opony, takie jak np. modele Primo czy WideWall E4, to świetne ogumienie posiadające pełną odporność na przebicia. Różnią się one od siebie konstrukcją, która w przypadku pierwszego rodzaju jest trójstopniowa, dwustopniowa natomiast występuje w WideWall E4. W obu typach zapewnia to jednak pracę na wysokim poziomie i redukcję drgań, co zapewnia komfort operatorowi wózka widłowego. Opony pełne charakteryzują się również niskimi oporami toczenia. Ma to wydatny wpływ na ekonomię i długość pracy, bowiem takie ogumienie pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz energii, co w konsekwencji przyczynia się do lepszej żywotności i efektywności wózka widłowego. Superelastyczne opony najwyższej klasy posiada w swojej ofercie niewiele firm, dlatego warto wybrać ofertę najlepszych z nich, takich jak np. Gisaco Sp. z o.o. Opony do wózków widłowych. Należy jednak pamiętać, że korzyści płynące z zastosowania takiego ogumienia nie powinny przysłaniać wad produktu, do których bez wątpienia należy konieczność użycia specjalistycznej prasy hydraulicznej w celu montażu lub demontażu. Mimo dobrych właściwości jezdnych, opony superelastyczne nie są najlepszym rozwiązaniem na nierówne podłoże. Okazuje się bowiem, że istnieją produkty charakteryzujące się większą amortyzacją niż ogumienie pełne.

Opony pneumatyczne

Pełen asortyment renomowanego producenta pozwala na dobór odpowiednich produktów dopasowanych do przeznaczenia wózka widłowego. Warto więc zainteresować się oponami pneumatycznymi w przypadku pracy wymagającej najlepszej przyczepności oraz odporności na uszkodzenia ściany bocznej. Bieżnik posiada specyficzny, nieco kwadratowy profil, co zapewnia stabilność nawet na bardzo nierównych powierzchniach. Ogumienie pneumatyczne pozwala operatorowi na jeszcze większą amortyzację i wygodę podczas wykonywania pracy w wózku widłowym. W tego typu produktach stosuje się również specjalne osłony boczne – wzmocnienia ścian bocznych - tak wyposażona jest chociażby opona Traxter Versa, będąca jednym z najlepszych w swojej klasie. Dzięki temu nawet w przypadku uderzeń czy najazdów właśnie od strony bocznej wózka, jego koła są zabezpieczone przed uszkodzeniami. Wpływa to znacznie na możliwości manewrowania wózkiem widłowym oraz podjazdy w trudne miejsca. Opony pneumatyczne – w przeciwieństwie do superelastycznych – nie są odporne na przebicie. To ich największa wada, która jednak rekompensowana jest amortyzacją. Stabilność na nierównościach podczas transportowania ładunków jest szczególnie istotna, a wręcz kluczowa. Uszkodzone ogumienie można jednak szybko zdemontować i zastąpić nowym. Bardzo ważna jest kontrola ciśnienia opon pneumatycznych. Większość problemów z tego typu produktami występuje właśnie ze względu na nieprawidłowości w tym aspekcie. Należy ściśle dostosowywać się do wytycznych producenta, co zapewni maksymalną żywotność opony.

Białe czy czarne?

Okazuje się, że istnieje możliwość wyboru koloru opon stosowanych w wózkach widłowych. Nie jest to jednak uwarunkowane wizualnymi preferencjami ich właścicieli, a właściwościami ogumienia. Czarne, klasyczne opony pozostawiają często ślady, szczególnie w przypadku, kiedy ich eksploatacja odbywa się np. w hali lub magazynie, a wózek musi poruszać się na niewielkich przestrzeniach. Specyficzne zabrudzenia pozostawiane przez najeżdżający pojazd są trudne do usunięcia, dlatego niektórzy decydują się na zakup białych opon do wózków widłowych. Tego typu produkty są niebrudzące i nawet w przypadku otarć nie pozostawiają śladów na powierzchniach. Rygorystyczne wymagania co do czystości w poszczególnych zakładach wymuszają zastosowanie białych opon. W zależności więc od warunków pracy wózka widłowego stosować można nie tylko ogumienie o zróżnicowanych właściwościach, ale też o innej barwie.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz