Artykuł sponsorowany

Odkoduj swój sukces

Odkoduj swój sukces

We współczesnym świecie trudno o bardziej wartościowe zasoby niż czas i informacje. Na rzecz obu z nich pracują kody QR. Niewielkie „obrazki” złożone z czarnych kwadratów różnej wielkości, kryją w sobie praktycznie nieskończony potencjał. Wszędzie tam, gdzie konieczne jest szybkie przesyłanie danych, skanery i czytniki kodów QR wnoszą nową jakość do organizacji wewnętrznej przedsiębiorstw, na rzecz których „pracują”.

Quick Response Codes (ang. Kody Szybkiej Odpowiedzi) zostały wynalezione jeszcze w 1994 roku, a mimo to liczba ich zastosowań wciąż rośnie. Początkowo, niewielkie nalepki wypełnione kwadratami miały służyć do śledzenia części samochodowych. Dziś, monitorowanie przepływów informacji czy towarów to wciąż jedno z najczęstszych pól aplikacji tej technologii, co wynika poniekąd z jej specyfiki. Kod może bowiem przesyłać znacznie więcej danych, niż np. popularne wciąż kody kreskowe, oparte o standard EAN, a jednocześnie system, który nimi zarządza, potrafi wzbogacać rekord o np. informacje dotyczące konkretnego czytnika (w tym także jego lokalizacji). Ta właściwość wydaje się być wręcz wymarzoną do realizacji projektów z zakresu logistyki, spedycji, czy inwentaryzowania magazynów – prawidłowo zastosowana, pozwala na drobiazgowe i niezwykle dokładne odtworzenie całej trasy, jaką przebył dany przedmiot. Warto jednak pamiętać o innych korzyściach, dla których zakup skanerów QR może być dla firmy fantastyczną inwestycją.

Oszczędność kosztów i środowiska

Świetnym polem zastosowań są różnego rodzaju bilety wstępu i kupony. Systemy zczytujące potrafią wyłapywać kopię unikalnych kodów, dzięki czemu bezbłędnie wyłapią nielegalną kopię. Wykorzystanie kodu QR jest też o wiele tańsze, niż tradycyjne systemy zabezpieczenia papierowych nośników (np. hologramy, znaki wodne, itd.). Niebagatelny zysk dotyczy także kosztów środowiskowych – czy w komunikacji zbiorowej, czy w przypadku organizacji dużych imprez, bilet wstępu może nie tylko zawierać kod QR, ale wręcz w całości wykorzystywać tylko tę formę komunikacji, będąc wyświetlanym na ekranie smartfona lub tabletu. Wówczas można spodziewać się także sporych oszczędności czasu – zeskanowanie potrzebnych informacji zajmuje mniej niż sekundę, jest wolne od przekłamań i typowych błędów ludzkich.

W trosce o oryginalność

Unikatowość kodów QR oraz brak zakłóceń przy ich skanowaniu powodują, że producenci i dystrybutorzy drogich wyrobów stosują je jako zabezpieczenie przed podróbkami. Klient, mający wątpliwości co do oryginalności towaru, może sprawdzić jego autentyczność w dedykowanym serwisie internetowym. Producent natomiast ma możliwość zdobycia całego szeregu cennych danych – zarówno tych, dotyczących „oryginału” (co jest podrabiane), jak i jego drogi przez centra dystrybucji, hurtownie i sklepy, ceny, zgodności kodu z oryginalnym, etc. Wyższość takiego zabezpieczenia nad tradycyjnymi rozwiązaniami jest oczywista: nawet jeżeli oszuści idealnie podrobią dany obrazek z czarnymi kwadratami, system informatyczny natychmiast wyłapie, że oryginalny produkt nim opisany został już wcześniej sprzedany.

Identyfikacja detali

Systemy przetwarzające dane, zapisane za pośrednictwem kodów QR są w stanie także znacząco wzbogacić wiedzę przedsiębiorstwa o klientach i ich nawykach zakupowych. Dane tego rodzaju są już często obrabiane przy użyciu sztucznej inteligencji i na ich podstawie projektuje się schematy działania rozwiązań z zakresu marketing automation. Programy lojalnościowe nowej generacji mogą nie tylko dostarczyć wyczerpujących informacji o sprzedaży produktów, ale również identyfikować poszczególnych klientów, proponować im rabaty i promocje dopasowane do ich zainteresowań, wysyłać im powiadomienia typu „push”, kiedy przechodzą koło konkretnego sklepu lub np. kiedy kończy się im zapas danego produktu. Wszystko to jest możliwe, kiedy do systemu spływają jednocześnie dane identyfikujące konsumenta (kod QR na jego karcie, związanej z programem) oraz informacje ze skanera, dotyczące transakcji (miejsce i czas jej zawarcia, skład paragonu).

Niska cena, wielkie możliwości

Uzupełnieniem potencjału technologii QR są możliwości urządzeń, dedykowanych do jej obsługi. Obecnie skanery i czytniki można już dziś nabyć za naprawdę symboliczne kwoty, co wręcz zachęca do ich przetestowania. Warto zwrócić uwagę na to, że część z nich potrafi znacząco ułatwić zaimplementowanie rozwiązań QR w firmie. Na szczególną uwagę zasługują systemy bezprzewodowe, w wytrzymałych obudowach. Pozwalają na bardzo wydajną pracę w zadaniach sprzedażowo-magazynowych, np. w trakcie inwentaryzacji lub przyjęć towaru. Kolejnym znaczącym ułatwieniem jest możliwość komunikacji i synchronizacji danych z kasą/komputerem za pośrednictwem Wi-Fi lub protokołu Bluetooth.

Olbrzymi potencjał technologii QR oraz wciąż aktualizowanego i wzbogacanego oprogramowania, dedykowanego do jej obsługi, powoduje że większość przedsiębiorstw powinna poważnie rozważyć jej wdrożenie na jednym z polecanych obszarów. Szybkość i niezawodność działania, w połączeniu z możliwością zbierania bardzo dokładnych i cennych danych są atutami nie do przecenienia, szczególnie na dzisiejszych rynkach, gdzie czas i informacja są najważniejszymi wartościami.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz