Artykuł sponsorowany

Obowiązkowe badanie techniczne a przegląd okresowy pojazdu.

Obowiązkowe badanie techniczne a przegląd okresowy pojazdu.

Każdy użytkownik pojazdu samochodowego jeździ na okresowe obowiązkowe badanie pojazdu. Oprócz takiego badania dokonuje też mniej lub bardziej świadomie przeglądu okresowego pojazdu, przynajmniej w formie wymiany oleju i filtra. Czynności te są często mylone, a zakres dobrowolnego przeglądu okresowego jest niesłusznie minimalizowany. Jak powinien wyglądać przegląd auta? Jak często przeprowadzać badanie techniczce?

Obowiązkowe badanie techniczne jest wykonywane:

  • po 3 latach dla samochodu nowego,

  • po kolejnych 2 latach dla samochodu 3-letniego,

  • co roku dla samochodów 5-letnich i starszych,

  • co roku dla samochodów wyposażonych w instalację LPG,

  • co roku dla samochodów ciężarowych.

Zadania badania technicznego

Podstawowym zadaniem badania technicznego pojazdu jest stwierdzenie jego sprawności pod względem bezpieczeństwa użytkowania i ocenie jakości spalin. Sprawdza się poprawność i autentyczność numerów nadwozia, stan luzów zawieszenia i układu hamulcowego, skuteczność działania hamulców i poprawność działania instalacji oświetlenia. Także nadwozie jest kontrolowane pod względem korozji i sztywności. W żadnym stopniu nie jest stwierdzana konieczność wymiany dodatkowych elementów, czy materiałów eksploatacyjnych (wymiana oleju, filtrów powietrza).



Okresowy przegląd techniczny – zwiększenie żywotności auta

Aby jednak cieszyć się z bezawaryjnej i długotrwałej pracy auta powinniśmy poddać go odrębnemu, okresowemu przeglądowi w wybranym, zaufanym warsztacie samochodowym. Jak podpowiada Jarosław Borkowski z firmy PJ Auto Warsztat Samochodowy, przegląd ten jest sugerowany przez producenta samochodu i informacja o nim znajduje się w instrukcji obsługi. Podstawowymi czynnościami, przy przeglądzie samochodu będą: wymiana elementów i materiałów zużytych po danym okresie (oleje, filtry oleju, powietrza, kabinowy). Warsztat ocenia stopień zużycia klocków hamulcowych i w razie konieczności wymienia je. Jeżeli kierowca oszczędnie używa hamulców, układ hamulcowy powinien być co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów zdemontowany z klocków i szczęk i poddany czyszczeniu. Zapobiegnie to blokowaniu hamulców i przyspieszonemu zużycia układu.

Przeglądany jest układu zapłonowy, stan sprzęgła czy synchronizatory skrzyni biegów. Także sczytanie usterek testerem diagnostycznym da obraz kondycji samochodu i pozwoli na prewencyjne usuwanie usterek.

Warto korzystać z pełnego przeglądu okresowego samochodu. Pozwoli nam to na wydłużenie jego eksploatacji, zapobiegnie awaryjnemu postojowi auta w trasie. Obniży koszty napraw w porę zdiagnozowanych i wykonanych. Najlepszym miejscem wykonania takich czynności jest zaufany warsztat, prowadzony nie tylko przez fachowców, ale i pasjonatów motoryzacji.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz