Artykuł sponsorowany

Obecne generacje samochodowej instalacji LPG i ich typowe usterki

Obecne generacje samochodowej instalacji LPG i ich typowe usterki

Postęp technologiczny, jaki możemy zaobserwować na przestrzeni kilkunastu lat, nie ominął również branży samochodowej oraz zyskującej coraz większą popularność w naszym kraju instalacji LPG. Obecnie wyróżniamy kilka rodzajów instalacji gazowej przeznaczonych do określonych typów samochodów, jednak istnieje również szereg usterek, jakie mogą nas spotkać z ich strony. Spójrzmy na rodzaje instalacji LPG oraz typowe usterki, jakie są z nią związane.

LPG generacji I, II i III

Najstarszą formę instalacji gazowej przeznaczonej do samochodów, czyli LPG pierwszej generacji stosuje się w samochodach gaźnikowych. Nie jest ona sterowana w sposób elektroniczny i w związku z tym nie wymaga się w niej tego typu komponentów. Zasada jej działania polega na przejściu gazu LPG w fazie ciekłej przez reduktor do parownika, gdzie zmienia on swój stan skupienia po to, by następnie w kolejnych elementach (regulator i mikser) dopasować odpowiednią ilość mieszanki oraz połączyć go w kolektorze dolotowym z powietrzem, a następnie przesłać w takiej formie do cylindrów dzięki działaniu zaworów ssących. Druga generacja instalacji LPG przeznaczona jest do samochodów, które wyposażone są w jedno bądź też wielopunktowy wtrysk paliwa, w których znajdziemy również sonde lambda oraz katalizator. Jest to rozwiązanie wyposażone w elektroniczny system sterowania, który odpowiedzialny jest za dobór mieszanki oraz jej ilość dostarczaną do cylindrów. W przypadku trzeciej generacji możemy mówić o mieszance, którą stosuje się tylko w pojazdach wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa. Tutaj odpowiednia mieszanka gazowo-powietrzna wytwarzana jest tuż przed dojściem do zaworów ssących, a cały system oparty jest o gaz w fazie lotnej.

Instalacje LPG w generacji czwartej oraz piątej

Opisując czwartą generację samochodowej instalacji LPG, należy rozpocząć od tego, iż jest to wielopunktowa instalacja, której zasilanie gazem w postaci lotnej odbywa się przy pomocy wtryskiwaczy sterowanych elektronicznie. System ten stosuje się w samochodach posiadających wielopunktowy wtrysk paliwa, sondę lambda, katalizator oraz system EOBD. Ostatni a przy tym najnowszy tym instalacji LPG, czyli generacja piąta bardzo różni się od poprzednich, ponieważ tutaj stosuje się wtrysk sekwencyjny oraz gaz w fazie ciekłej. Jest to również system, w którym nie stosuje się parownika. Działanie tego systemu może przypominać nieco tradycyjne zasilanie benzynowe silnika.

Usterki w instalacji LPG — jak sobie z nimi poradzić?

Niestety mimo tylu rodzajów samochodowej instalacji LPG nie unikniemy w nich problemów związanych z usterkami podzespołów. Awarie mogą dotyczyć zarówno podzespołów elektronicznych, jak i filtrów, a także uszkodzonej pompy paliwa. Typowym problemem okazać może się również nieszczelność instalacji lub awaria wskaźnika paliwa. Wszelkiego rodzaju usterki związane z instalacją LPG kompleksowo naprawią dla nas pracownicy firmy P.H.U. "MOTO-BAJCZYK" S.C. z Dąbrowy Górniczej. Specjalizują się oni również w montażu instalacji LPG opisanych wyżej generacji, dlatego też mamy pewność, że posiadają odpowiednie umiejętności oraz wiedzę z zakresu samochodowej instalacji LPG. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz