Artykuł sponsorowany

Nowoczesne opony i ich rola w samochodzie

Nowoczesne opony i ich rola w samochodzie

Opony stanowią niezbędny element wyposażenia samochodu i trudno sobie wyobrazić jazdę bez ogumienia. Wbrew pozorom ten niewielki dodatek do dużej i skomplikowanej maszyny ma ogromne znaczenie dla komfortu jazdy oraz dla bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów.

Opony letnie zimowe, sportowe…

O ważności opon dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy świadczy przede wszystkim ich różnorodność oraz przystosowanie do konkretnych zadań. Dla zwykłych kierowców przeznaczone są opony sezonowe, których konstrukcja została zaprojektowana tak, aby jak najlepiej sprawdzać się w konkretnych warunkach pogodowych. Dla wielu kierowców to spore utrudnienie związane z wizytą w warsztacie i często koniecznością czekania w długiej kolejce, ale takie przystosowanie sprawia, że znacznie maleje ryzyko wypadku i utraty kontroli nad pojazdem. Opony sezonowe oferowane między innymi przez firmę Rino s.c. sprawdzają się tylko w naszych warunkach, bowiem zimą, kiedy temperatura spada poniżej zera, mieszanka gumowa zmienia swoje właściwości i zapewnia kierowcy znacznie większą kontrolę nad pojazdem. Podobne przystosowanie dotyczy opon przeznaczonych dla samochodów sportowych, miejskich czy terenowych. Konstrukcja zaprojektowana jest z myślą o konkretnych prędkościach, podłożu czy dynamice jazdy.

Konstrukcja opony i jej znaczenie

Nowoczesne opony to efekt dziesiątek lat badań i systematycznego poprawiania różnych parametrów mających wpływ na prowadzenie samochodu. Ważny jest zarówno sam profil opony, jak i jej wielowarstwowa budowa, w której każda kolejna warstwa pełni określoną rolę. Współczesne samochody rzadko już jeżdżą na oponach dętkowych, dlatego minimalizuje się ryzyko ich przebicia, co jednak nie oznacza, że opona pneumatyczna nie jest na nie narażona. To nowoczesne rozwiązanie wymaga przede wszystkim takiej budowy, która zagwarantuje dokładne przyleganie do felgi i utrzymywanie we wnętrzu właściwego ciśnienia powietrza. Za przyleganie opony odpowiada specjalnie wzmocniona stopka. Duże znaczenie ma również budowa radialna opon. Sprowadza się ona do tego, że złożona z kilku warstw osnowa, będąca jednocześnie częścią nośną opony, ułożona jest promieniowo, pod kątem 90 stopni. Dzięki takiej konstrukcji bieżnik zachowuje większą sztywność, a boki opony większą elastyczność. W konsekwencji wpływa to na przyczepność i optymalne zachowanie podczas jazdy po łuku. Zmniejsza się również zużycie paliwa.

Mieszanka gumowa i bieżnik

Nowoczesne opony zbudowane są nie tylko z czystej gumy, ale również z różnych dodatków, dzięki którym mieszanka uzyskuje idealne parametry. Do tych najpopularniejszych zaliczają się oleje i krzemionka dodawane w różnych proporcjach, aby nadać oponie elastyczności, sztywności czy odporności na mróz. Dokładny skład takiej mieszanki jest ściśle strzeżoną tajemnicą koncernów, a w każdym sezonie pojawiają się nowości jeszcze bardziej udoskonalone pod tym względem. Bardzo istotnym elementem opony jest bieżnik. O jego budowie można przeczytać setki artykułów, zagłębiając się w niuanse lameli, rowków, klocków i żeber decydujących o większej przyczepności czy eliminujących zjawisko aquaplaningu. Układ bieżnika jest również efektem tysięcy prób i testów decydujących o tym, jak samochód trzyma się drogi. Warto też wspomnieć o samym zużyciu bieżnika, choć to już kwestia odpowiedzialności kierowcy, a nie typu i budowy opony.

Jeśli planujesz wymienić opony w samochodzie, postaw na nowoczesne modele. Ciągle udoskonalane, zapewniają jeszcze większe bezpieczeństwo, lepszy komfort i większą ekonomikę jazdy.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz