Artykuł sponsorowany

Napinacz paska klinowego w samochodzie

Napinacz paska klinowego w samochodzie

Samochód jest złożonym zespołem mechanizmów i części, tworzącym jedną spójną całość. Tu każdy element odgrywa istotną dla komfortu jazdy rolę. Wśród wielu rozwiązań technicznych znalazł się również mechanizm napinacza paska klinowego lub wielorowkowego.

Rola mechanizmu napinacza w samochodzie

Pasek klinowy to niewielki detal, który w rzeczywistości odgrywa niezwykle istotną rolę w samochodzie. A to dlatego, że umożliwia pracę wielu podzespołów pojazdu, które są napędzane przez pracujący silnik. Do takich podzespołów zalicza się alternator oraz pompa wodna.

Nieprawidłowa praca paska może się przekładać na słabe ładowanie akumulatora, czego konsekwencją będzie brak możliwości zapalenia silnika przed jazdą. Pasek klinowy w starszych samochodach zakładany był ręcznie i również ręcznie regulowano jego naprężenie, istotne dla przenoszenia pracy napędu. Obecnie nowoczesne pojazdy wyposażone są w specjalne samonapinacze, które automatycznie dociągają pasek do takiego poziomu naprężenia, jaki jest wymagany w pojeździe. Napinacz zaś to zespół elementów, gwarantujący takie naprężenie paska oraz zapobiegający jego ślizganiu się po kole napędowym. Dzięki niemu praca układu jest znacznie bardziej efektywna.

Typowe awarie napinacza

Napinacz, jak większość podzespołów samochodu, od czasu do czasu ulega awariom i wymaga wymiany. Nie trzeba jej dokonywać w warsztacie, jeśli właściciel pojazdu posiada podstawową wiedzę na temat swojego samochodu i niekiedy samodzielnie wykonuje różne drobne naprawy.

Podstawowym sygnałem, że system nie działa wystarczająco sprawnie, jest pojawienie się pisków podczas zapalania silnika. Takie dźwięki są szczególnie intensywne, gdy wzrasta wilgotność powietrza lub spada temperatura. To efekt zmiany warunków tarcia występującego pomiędzy zużywanym paskiem a kołem pasowym. Praca układu przenoszenia napędu łączy się z ciągłym zjawiskiem tarcia, dlatego wszystkie elementy układu ulegają stopniowemu zużyciu. Jednym z istotnych elementów układu jest rolka napinacza. Ulega ona wycieraniu podczas pracy, podobnie jak sam pasek czy koła pasowe. Kiedy układ zaczyna zawodzić, zazwyczaj konieczne bywa wymienienie wszystkich elementów – sam nowy pasek może okazać się niewystarczający.

Rolka napinacza i jej zadanie

Mechanizm napinacza składa się z kilku elementów. Jednak jego istotnym fragmentem, często ulegającym uszkodzeniu, jest rolka napinacza. Odpowiada ona między innymi za naciągnięcie paska rozrządu oraz maksymalne zredukowanie wibracji. To właśnie od niej zależy prawidłowa praca całego układu rozrządu, a uszkodzenie tego elementu praktycznie uniemożliwia jazdę samochodem.

Sklepy z częściami samochodowymi, takie jak Roll s.c., specjalizujące się w sprzedaży rolek napinacza, posiadają w ofercie wiele typów tych akcesoriów. Są one przystosowane do różnych samochodów i specyficznych parametrów konstrukcyjnych układów rozrządu. Typowy podział pozwala wyróżnić rolki gładkie oraz wielorowkowe o różnej wielkości – zarówno oryginalne, jak i stosowane w charakterze zamienników dla części oryginalnych. Różnorodny jest też materiał, z którego zostały wykonane. W asortymencie można znaleźć zarówno rolki z tworzywa sztucznego o wysokiej twardości i odporności na ścieranie, jak i rolki metalowe, produkowane metodą tłoczenia ze specjalnych blach.

Oceń artykuł (2)
3.5
Komentarze
Dodaj komentarz