Artykuł sponsorowany

Najważniejsze informacje na temat aktualizacji ewidencji gruntów i budynków

Najważniejsze informacje na temat aktualizacji ewidencji gruntów i budynków

Ewidencja gruntów i budynków to pewnego rodzaju wykaz, którego prowadzeniem zajmują się władze lokalne. Jest to obowiązkowa dokumentacja obejmująca szereg spraw dotyczących zarówno inwestycji budowlanych, jak i podziału danej nieruchomości. W tym wszystkim istotną rolę pełni również geodeta odpowiedzialny za aktualizację ewidencji gruntów i budynków. Na czym polega ten proces? O tym wszystkim piszemy w poniższym artykule.

Co oznacza pojęcie aktualizacji ewidencji gruntów i budynków?

Wszelkiego typu sprawy dotyczące ewidencji gruntów oraz budynków są odgórnie regulowane przez rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r., a także przez ustawę z dnia 17 maja 1989 r. która jest związana z prawem geodezyjnym i kartograficznym. Obowiązek prowadzenia tego rodzaju ewidencji, a także dokonywania wszelkich niezbędnych zmian zgodnie z przepisami spoczywa w rękach lokalnych organów administracyjnych.

W tym przypadku wymagane jest również dostarczenie szczegółowych informacji pozyskanych przez geodetę w trakcie wykonywania profesjonalnych pomiarów danego terenu. Usługę tą oferują między innymi pracownicy Biura Geodezyjno-Kartograficznego MAPGEO. Dodajmy też, iż kluczową rolę przy aktualizacji ewidencji gruntów i budynków odgrywa także istniejący już plan zagospodarowania.

Jakie dane musi zawierać ewidencja gruntów i budynków?

Bieżąca aktualizacja ewidencji gruntów i budynków może być dokonywana z wielu powodów. Mowa tutaj m.in. o dziedziczeniu, zakupie bądź sprzedaży jakiejkolwiek nieruchomości, a także o jej scalaniu, podziale lub wyodrębnianiu części terenu z niej. Tego rodzaju aktualizacja okazuje się być też niezbędna przy przeprowadzaniu różnego rodzaju pomiarów geodezyjnych.

W kartotece ewidencyjnej musi znaleźć się też szereg konkretnych informacji oraz dokumentów. Przede wszystkim chodzi tu o mapę ewidencyjną oraz pełen rejestr gruntów, lokali i budynków. W dwóch ostatnich przypadkach istotny element stanowi tu również ich kartoteka, czyli zbiór informacji opisowych.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz