Artykuł sponsorowany

Na czym polega lakierowanie tworzyw sztucznych?

Na czym polega lakierowanie tworzyw sztucznych?
Udział tworzyw sztucznych w produkcji przemysłowej – między innymi motoryzacji – jest coraz większy. Obecnie wytwarza się z nich wiele elementów aut, między innymi osłony zderzaków, listwy, spoilery, co wynika z ich licznych zalet – wytrzymałości, trwałości, odporności, lekkości… Tworzywa sztuczne, niezależnie od swego rodzaju posiadają jedną, istotną wadę – maluje się je trudniej, niż elementy metalowe.

Czy wszystkie tworzywa da się lakierować?

Niestety nie, część z nich można lakierować przy użyciu specjalnych procesów technologicznych, jednak inne w ogóle się do tego nie nadają – dotyczy to szczególnie materiałów pochodzących z recyklingu. Główną przyczyną problemu z lakierowaniem tworzyw sztucznych jest pasta antyadhezyjna, którą pokrywa się wnętrze formy wtryskarki, z której uzyskiwany jest element z tworzywa. Pasta ta pokrywa później element, utrudniając nałożenie warstwy lakieru. Warto jednak zwrócić uwagę, że już polakierowany element z tworzywa sztucznego może być kryty kolejną warstwą lakieru bez większego problemu – zachowuje się wtedy jak podłoże metalowe. Profesjonalne lakierowanie tworzyw sztucznych to jedna z usług w ofercie grupy BAP Boryszew.

Jak wygląda lakierowanie tworzyw sztucznych?

Pierwszym etapem lakierowania jest powinno być oczyszczenie elementu z pozostałości pasty antyadhezyjnej. Wymaga to zastosowania specjalnych preparatów rozpuszczających tłuszcze i silikony wchodzące w skład pasty. Preparaty tego typu posiadają silne właściwości penetracyjne, dzięki czemu wnikają w głąb mikroporów tworzywa, wypłukując z niego niepożądane substancje. Dla pełnego usunięcia reszty pasty elementy należy myć kilkukrotnie, po każdym myciu susząc przez godzinę w temperaturze 60 stopni.

Szkodliwa elektrostatyka

Usunięcie reszek pasty antyadhezyjnej to nie jedyny zabieg w procesie czyszczenia tworzywa prze lakierowaniem. Innym rodzajem zanieczyszczenia są pyłki, które przylegają do powierzchni tworzywa, wywierając negatywny wpływ na efekt lakierowania. Należy uważać, żeby nie trzeć tworzywa, ponieważ to powoduje jego elektryzowanie się i przyciąganie drobin. Oczyszczanie powierzchni z pyłów powinno odbywać się w otoczeniu bardzo czystym, z dala od źródeł zanieczyszczeń.

Lakierowanie

Lakierowanie odbywa się w dobrze oświetlonej kabinie lakierniczej, której ściany pokryte są żelem przeciwpyłowym. Podczas pracy lakiernik musi być ubrany w odzież ochronną. Na sam początek na element nakładana jest warstwa wypełniacza gruntującego – aplikację powinno rozpoczynać się od rantów i zakamarków, przechodząc następnie do łatwiej dostępnych powierzchni. Następnie metodą „mokro na mokro” nakłada się następne warstwy lakierów nawierzchniowych – tutaj podobnie zaczyna się od miejsc trudniej dostępnych. Ostatnia warstwa lakieru nakładana jest z dodatkiem substancji uelastyczniającej – dzięki niej powłoka jest mniej podatna na odpryskiwanie. Każdą warstwę lakieru nakłada się z zachowanie czasów odparowań, na koniec wygrzewając gotową powłokę w odpowiedniej temperaturze. Lakierowanego obiektu nie powinno myć się z użyciem myjki ciśnieniowej przez minimum 2 tygodnie.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz