Łożyska toczne jako jeden z najważniejszych elementów maszyn i urządzeń
Wiele typów urządzeń oraz specjalistycznych maszyn, które wykorzystywane są na co dzień w przeróżnych gałęziach przemysłu nie mogłyby prawidłowo działać bez zastosowania w ich konstrukcji łożysk. Jednym z ich rodzajów są łożyska toczne, które nie tylko mają różnorodne zastosowanie, ale również ciekawą charakterystykę i podział. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym opisujemy łożyska toczne.
Czym jest łożysko toczne?
Produkt, jakim jest łożysko toczne, należy do takich elementów, które wykorzystuje się w różnego typu maszynach przenoszących siłę obciążenia z elementów obrotowych do ich innej części. Wybierając łożysko, należy brać pod uwagę wiele różnych parametrów takich jak chociażby sposób smarowania, prędkość obrotowa czy eksploatacja. Jeżeli chodzi o budowę łożyska tocznego, to niewątpliwie należy wspomnieć, iż składa się ono z dwóch pierścieni, czyli wewnętrznego, który umieszcza się na czopie wału oraz zewnętrznego osadzanego nieruchomo w elemencie nośnym maszyny. Łożysko nie byłoby kompletne bez elementów tocznych, które z kolei znajdują się pomiędzy wcześniej wymienionymi pierścieniami a także koszyka utrzymującego stałą odległość pomiędzy elementami tocznymi.
Jakie wyróżniamy rodzaje łożysk tocznych?
Łożyska toczne dzielone są na wiele różnych sposobów. Najpopularniejszy z nich dotyczy jednak kształtu elementu tocznego i dlatego też należy wśród nich wymienić:
- łożyska kulkowe — jak sama nazwa wskazuje, są to łożyska w których elementem tocznym są kulki. Mogą one przenosić zarówno obciążenia osiowe jak i promieniowe. Tego typu łożyska możemy zwykle znaleźć chociażby w rowerach;
- łożyska walcowe (wałeczkowe) — tego rodzaju łożyska posiadają elementy toczne w kształcie walca. Wykorzystuje się je między innymi w obrabiarkach do metalu;
- łożyska stożkowe — jest to typ łożysk, których zarówno bieżnia jak i elementy toczne są w kształcie stożka. Stosuje się je zwykle w takich miejscach, gdzie wymagana jest znaczne obciążenie promieniowe i osiowe;
- łożyska igiełkowe — w tego rodzaju łożyskach wykorzystuje się specjalne posiadające około 5 mm średnicę wałeczki nazywane igiełkami. Współpracują one z mniejszymi maszynami przenoszącymi obciążanie poprzeczne przy zastosowaniu dużej prędkości obrotowej;
- łożyska baryłkowe — są to łożyska, których działanie umożliwiają elementy toczne przypominające swoim kształtem baryłki, czyli bryły obrotowe. Wykorzystuje się je do przenoszenia obciążeń osiowych oraz promieniowych w maszynach o dużych gabarytach.
- łożyska toroidalne — w kontekście tego rodzaju łożysk możemy po prostu wspomnieć, iż jest to niejako połączenie łożyska igiełkowego oraz baryłkowego ponieważ kształt elementu tocznego przypomina w nim wałeczki, zaś pobocznica jest podobna do tej, którą wykorzystuje się w łożysku baryłkowym. Wykorzystuje się je zarówno w maszynach o dużych gabarytach jak i tych posiadających dużą prędkość obrotową.