Artykuł sponsorowany

Loi Macron – wiedza w pigułce na temat ustawy

Loi Macron – wiedza w pigułce na temat ustawy

Przeszło rok temu weszła w życie francuska ustawa Loi Macron, która mocno zredefiniowała polsko-francuskie stosunki w branży transportowej. Rozszerzony zakres kontroli administracyjnej i restrykcyjne zapisy dekretu poskutkowały nowymi działaniami polskich firm transportowych: korzystania z usług wykwalifikowanych przedstawicieli na terenie Francji.

Czym jest ustawa Loi Macron?

Ustawa Loi Macron weszła w życie w lipcu 2016 roku, za sprawą dekretu podpisanego 7 kwietnia tego samego roku. Obowiązuje ona już od 2015 roku, ale zastosowanie dla branży transportowej weszło w życie rok później. Warto dodać, że nie jest to ustawa w pełni autorsko przygotowana przez administrację francuską – wprowadza ona do francuskiego systemu prawnego wytyczne pochodzące z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej (2014/67/UE z dnia 15 maja 2014 roku, 96/71/WE) dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Głównym celem wprowadzenia tejże ustawy jest ujednolicenie europejskiego systemu socjalnego – zapewnienie w Unii Europejskiej ustalonych minimalnych warunków pracy. Warto wiedzieć, że ustawa Loi Macron wprowadza minimalną stawkę godzinową brutto dla pracowników tymczasowo delegowanych z zagranicznych przedsiębiorstw. Jeśli chodzi o relacje polsko-francuskie jest to głównie objęte branżą transportową – w związku z olbrzymią działalnością polskich firm transportowo-logistycznych na terenie całej Unii Europejskiej. Najważniejszymi normami ustawy Loi Macron są: wybór przedstawiciela na terenie Francji (reprezentanta, najlepiej z biura prawnego), złożenie zaświadczenia o delegowaniu pracownika oraz ewidencja jego czasu pracy.

Przedstawiciele na terenie Francji

Przepisy ustawy Loi Macron nie określają ściśle, jakie kwalifikacje powinien posiadać podmiot reprezentujący – zewnętrzna firma, osoba fizyczna czy biuro prawne. Ważne, aby reprezentant na terenie Francji był w stanie w merytoryczny sposób składać wszelkie wyjaśnienia związane z prowadzoną działalnością transportową firmy. Oczywiście, tylko wybierając biura prawne i doradcze, takie jak TF-REPRESENTANT.FR, będziemy mieli pewność, że nasze działania przebiegają w odpowiedni sposób. Tacy reprezentanci firm transportowych na terenie Francji są gwarancją bezpieczeństwa i uniknięcia wysokich kar finansowych za niedostosowanie się do prawa. Jeśli chodzi o zakres działania przedstawiciela, ma on kilka zadań. Do najważniejszych zalicza się reprezentowanie firmy transportowej przed francuskimi organami kontrolnymi, pomoc w sporządzaniu odpowiedniej dokumentacji, a także archiwizowane ewidencji czasu pracy kierowców. Przedstawiciele na terenie Francji zapewniają delegowanym pracownikom stały konsulting. Warto wiedzieć, że reprezentant musi posiadać pełną biegłość języka francuskiego. Reprezentanci muszą zostać powołani co najmniej na okres delegowania pracownika oraz dodatkowe 18 miesięcy po zakończeniu delegowania. W tym czasie muszą oni przechowywać kopie wszystkich niezbędnych dokumentów.

Warunki dostępu na francuski rynek transportowy

Transport towarów otwarty jest dla wszystkich firm, które mają odpowiednie dokumenty upoważniające do przewozu towarów – są to tak zwane dokumenty administracyjne. Najważniejszym z nich jest zaświadczenie o delegowaniu kierowcy, które musi zawierać wszystkie wyznaczone dane kierowcy, dane firmy zatrudniającej, dane reprezentanta oraz informacje o stawce godzinowej. Cały dokument musi być sporządzony w języku francuskim. Istotnym krokiem, który podejmują reprezentanci firm transportowych, jest zarejestrowanie kierowcy w elektronicznym systemie SIPSI. Jeśli chodzi o przechowywanie dokumentów, powinny znaleźć się one w biurze reprezentanta oraz w kabinie kierowcy – zwłaszcza umowa o pracę. Warto pamiętać, że brak dokumentacji lub jej błędne wypełnienie skutkuje bardzo wysokimi karami finansowymi. Kierowcy i firmy transportowe muszą w szczególności pamiętać o tym, że według ustawodawstwa francuskiego pracownik musi pozostawać w stałym stosunku pracy – tylko umowa o pracę będzie rozpatrywana. Ważna jest również ewidencja czacu pracy i wynagrodzenia kierowców.

Ewidencja czasu pracy kierowców i niezbędna dokumentacja

Istotnym punktem pracy reprezentantów firm transportowych na terenie Francji jest prowadzenie dokumentacji rozliczeniowej w języku francuskim. Chodzi tutaj głównie o rozliczenie pracowników transportowych oraz ewidencję czasu pracy. W szczególności musi zostać sporządzone poświadczenie wydawania kierowcom minimalnej płacy ustalonej w ustawie Loi Macron. Francja do swojego ustawodawstwa wprowadziła odpowiednie normy, wyznaczone przez Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego. Na szczęście pokrywają się one z przepisami, które obowiązują na terenie Polski.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz