Artykuł sponsorowany

Kto może wspomóc nas w walce o odszkodowanie za błąd medyczny?

Kto może wspomóc nas w walce o odszkodowanie za błąd medyczny?

Pobyt w szpitalu nigdy nie jest miłym doświadczeniem. Zwykle związany jest z chorobą, urazem lub potrzebą interwencji chirurgicznej. Wierzymy jednak, że jest to placówka, w której możemy czuć się bezpiecznie, gdzie zostanie nam udzielona niezbędna pomoc medyczna. I tak też zazwyczaj się dzieje. Niestety czasem pracownicy ochrony zdrowia popełniają błędy, które mają wpływ na nasze dotychczasowe życie. Dotyczy to różnych sytuacji – zaszycia chusty w jamie brzusznej, braku wystarczającej pomocy podczas porodu czy usunięcia zdrowego zęba. Jak uzyskać zadośćuczynienie za doznane krzywdy?

Kiedy możemy mówić o błędzie medycznym?

Według definicji, za błąd medyczny możemy uznać „każde postępowanie personelu medycznego, które jest sprzeczne z powszechnie uznanymi zasadami ostrożności”. Istnieje kilka rodzajów błędów medycznych. Najczęściej zdarzają się nieprawidłowości w postawieniu diagnozy (błędy diagnostyczne), a więc złe rozpoznanie problemu zdrowotnego pacjenta lub jego brak. O błędzie terapeutycznym możemy mówić wtedy, gdy wdrożone przez lekarza leczenie przyniosło negatywne skutki lub gdy specjalista zdecydował, że żadna terapia nie jest potrzebna.

Odmowa hospitalizacji również wpisuje się w ten termin. Nierzadko mamy do czynienia z błędnym przeprowadzeniem czynności leczniczej, co zwykle zachodzi podczas operacji lub zabiegów. Ostatnim typem błędu medycznego jest błąd organizacyjny. Stwierdza się go, kiedy pacjent nie otrzymał stosownej pomocy ze względu np. na braki kadrowe lub złą organizację pracy w danej placówce medycznej.

Jak udowodnić, że doszło do błędu medycznego?

Niełatwo jest udowodnić, że staliśmy się ofiarami personelu medycznego. Na szczęście coraz więcej pacjentów jest świadomych swoich praw i nie boi się dochodzić sprawiedliwości przed sądem. Aby udowodnić, że lekarz/pielęgniarka/położna/ratownik medyczny popełnili błąd w opiece nad pacjentem, należy bardzo dokładnie przeanalizować dokumentację medyczną oraz zebrać dowody, które potwierdzą racje poszkodowanego. Ważne są zeznania pacjenta, jego rodziny i opinie niezależnych specjalistów z danej dziedziny medycznej.

Gdzie szukać pomocy?

Bywa, że pacjent rezygnuje z walki o odszkodowanie w obawie przed skomplikowaną procedurą i długotrwałym procesem. Rzeczywiście samodzielne doprowadzenie sprawy do szczęśliwego finału może być problematyczne, zwłaszcza że po drugiej stronie sporu mamy np. szpital reprezentowany przez doświadczonych prawników. W sprawach o odszkodowanie za błąd medyczny należy szukać pomocy u sprawdzonego adwokata, ponieważ w znaczny sposób zwiększa to szanse na sprawiedliwe zakończenie postępowania.

Jak informuje specjalista z Kancelarii Adwokackiej w Słupsku – pośrednik odciąży poszkodowanego w sprawach sądowych, przygotuje niezbędne dokumenty oraz zajmie się negocjacjami ze szpitalem. Czasem udaje się uzyskać porozumienie bez udziału sądu, co dla każdej ze stron jest dobrym rozwiązaniem. W niektórych przypadkach droga sądowa jest jednak nieunikniona. Zwłaszcza jeśli chodzi o poważne błędy i duże pieniądze. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od rodzaju błędu popełnionego przez personel medyczny, związanego z nim cierpienia pacjenta oraz doznanego przez niego uszczerbku na zdrowiu. Sąd bada też, jak błąd medyczny wpłynie na przyszłe życie pacjenta i jego rodziny.  

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz