Kierunek Chiny. Nowe możliwości dla przedsiębiorców

Kierunek Chiny. Nowe możliwości dla przedsiębiorców

Think tank "Poland, Go Global!" po raz trzeci przeprowadził badanie dotyczące ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Inicjatorami think tanku są ICAN Institute, wydawca "Harvard Business Review Polska" oraz KGHM "Polska Miedź". Debata w think tanku "Poland, Go Global!" została zorganizowana we współpracy z Polską Agencją Prasową. Co mówiono o możliwościach i wyzwaniach rynku w Chinach? 

Strony www Strony www

Chiński sen

„Wielu polskich przedsiębiorców uwierzyło w chiński sen, a przecież w Chinach zwłaszcza polskie produkty spożywcze mają bardzo dobrą opinię; zniechęciły ich jednak skomplikowane regulacje i długotrwałe, nawet półtoraroczne starania o pozwolenia na rozpoczęcie działalności” – zauważył Jakub Kompa, kierownik „Poland, Go Global!”.


Mimo wielu podobnych przykładów uczestnicy debaty przekonywali, że chiński rynek warto uwzględniać w planach ekspansji. „Nie można odpuszczać takich rynków jak chiński, gdyż pod względem potencjału jest zbliżony do amerykańskiego, z tym że jest to rzeczywiście rynek bardzo trudny, zwłaszcza pod względem prawnym” – ocenił Paweł Borys z PKO Banku Polskiego. Jego zdaniem trzeba tam się liczyć z długim egzekwowaniem umów czy z niskim poziomem ochrony własności. „Tym bardziej wsparcie prawne, instytucjonalne wsparcie jest wtedy potrzebne, a jest bardzo wiele państw, które znakomicie tam sobie radzą, przykładem mogą być Niemcy” – powiedział Paweł Borys.

Problemy kulturowe

Paneliści przedstawiali różne pomysły dotyczące możliwości otwierających się przed małymi przedsiębiorstwami, ale wskazywali też różne problemy jak: język, zawiłości prawne czy inność kulturowa. „W Chinach prawdziwe rozmowy biznesowe zaczynają się po podpisaniu kontraktu” – wspomniał Jacek Stryczyński, prezes Lionbridge Poland.


Przedsiębiorca jest przekonany, że dobre zaplanowanie ekspansji zagranicznej oraz jej polityczne wsparcie to połowa sukcesu, a przykładem ciekawej promocji Polski może być według niego niedawna wizyta prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach. "W przypadku Chin takie polityczne otwarcie jest bardzo ważne, pytanie tylko co będziemy dalej z tym robić i jest to teraz wyzwanie stojące przed przedsiębiorcami" - podkreślił Jacek Stryczyński.


Czytaj więcej o polskiej ekspansji handlowej na pkt.pl


Tekst cytowany za: Centrum Prasowe PAP.

Opracowanie:
Anna
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz