Artykuł sponsorowany

Kierownica ciężko się kręci? Sprawdź na co zwrócić uwagę

Kierownica ciężko się kręci? Sprawdź na co zwrócić uwagę

Układ kierowniczy jest jednym z ważniejszych układów w naszym aucie. Jego sprawne działanie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale również na komfort użytkowania samochodu. Co zrobić kiedy kierownica stawia duży upór i ciężko jest kręcić nią w miejscu? Przyczyn może być wiele. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę i co zrobić w przypadku potwierdzenia się danej diagnozy.

Sprawdź układ wspomagania

Najpierw należy sprawdzić układ wspomagania. To właśnie on wspomaga nasze ruchy na kierownicy i sprawia, że nie musimy wkładać w jej obrót dużej siły. Na początek warto sprawdzić, czy w ogóle taki układ posiadamy. Choć większość obecnie dostępnych na rynku, nawet wtórnym pojazdów posiada taki układ w standardowym wyposażeniu, to w niektórych małych samochodach o niskiej masie może go zabraknąć.

Jeśli już jesteśmy pewni, że nasze auto zostało wyposażone we wspomaganie, to należy sprawdzić sprawność tego układu. Na początek warto przyjrzeć się ilości płynu w zbiorniczku. Jeżeli poziom, płynu jest poprawny, to warto sprawdzić paski. Pompa wspomagania napędzana jest najczęściej paskiem wieloklinowym, a jego zerwanie lub duże rozciągniecie może powodować brak działania pompy, lub jej słabsze działanie. Kiedy z paskiem wszystko w porządku pozostaje pompa. Jej działanie najlepiej oceni zakład zajmujący się regeneracją pomp, np. ten prowadzony przez Dariusza Domeradzkiego w Warszawie. Specjaliści ocenią stan pompy i w razie potrzeby dokonają profesjonalnej naprawy.

Inne elementy układu kierowniczego

W przypadku kiedy układ wspomagania działa poprawnie to usterki należy szukać w innych częściach układu kierowniczego. Częstą przyczyną oporu stawianego przez kierownicę, okazuje się stan przekładni kierowniczej. Dobrze znaną wśród mechaników usterką jest wyciek oleju z maglownicy. Powodem tego typu wycieków są najczęściej zużyte uszczelniacze. Skutkiem ubytku oleju jest korozja, która powoduje zapieczenie uszczelniaczy.

Częstą przyczyną dużego oporu na kierownicy może być też uszkodzona zwrotnica, w której uszkodzeniu ulega łożysko oporowe. Tego typu uszkodzenie powinien zdiagnozować każdy mechanik czy też diagnosta. Kolejną prawdopodobną przyczyną dużych oporów może być niskie ciśnienie w oponach. Jeśli zauważyliśmy spadek ciśnienia w kołach to warto udać się do wulkanizatora, który obejrzy oponę i zlokalizuje wyciek powietrza. 

Jak radzić sobie z takimi usterkami?

W przypadku kiedy oddaliśmy auto do specjalistycznego warsztatu, to fachowcy będą wiedzieć jak poradzić sobie z usterkami. Jeśli jednak staramy się usunąć je na własną rękę, to warto wiedzieć, zarówno maglownicę jak i pompę wspomagania można poddać regeneracji. Specjalistyczny zakład zajmujący się np. regeneracją pomp wspomagania wymieni wszystkie uszkodzone elementy i przywróci jej pełną sprawność. Podobnie będzie w przypadku maglownicy. Regeneracja jest znacznie tańsza od zakupu nowego elementu, a fachowcy najczęściej udzielają gwarancji na swoje usługi.

Oceń artykuł (2)
4.5
Komentarze
Dodaj komentarz