Artykuł sponsorowany

Kiedy pracodawca może nałożyć karę porządkową na pracownika?

Kiedy pracodawca może nałożyć karę porządkową na pracownika?

O karach porządkowych słyszała większość z nas. Forma tego typu kar oraz okoliczności, w jakich można ją przydzielić, ściśle definiuje kodeks karny. Jeżeli znamy obowiązujące w tej kwestii przepisy, możemy z powodzeniem określić, czy kara porządkowa się nam należała. Jest to podstawą do sformułowania skutecznego sprzeciwu we współpracy z kancelarią adwokacką.

Przepisy związane z karami porządkowymi dla pracowników

Kodeks pracy nakłada na pracodawcę pewne obowiązki związane z udzielaniem kar porządkowych. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której pracownik nie zostanie dokładnie wysłuchany. Jeżeli rozmowa nie może się odbyć, ponieważ pracownik jest chory, przesunięciu ulega wspomniany wyżej dwutygodniowy termin na udzielenie kary.

Co istotne, obowiązek wysłuchania pracownika nie oznacza, że jego racje muszą zostać przyjęte – nawet, jeśli przykładowa nieobecność w pracy będzie bardzo dobrze uzasadniona, pracownik może otrzymać karę porządkową.

Pracodawca musi poinformować pracownika o karze wystosowując podpisane przez siebie pismo. Konsekwencje kary wchodzą w życie zaraz po jego otrzymaniu przez pracownika. Ze względów bezpieczeństwa tego typu pismo są najczęściej wręczane osobiście, w miejscu pracy.

Pisma wysłane drogą elektroniczną czy też faksem nie mają w tym przypadku żadnej mocy prawnej – w ten sposób pracodawca może tylko poinformować swojego pracownika o zamiarze udzielenia kary porządkowej.

W papierowym dokumencie przekazanym pracownikowi musi zostać zawarta informacja o prawie wniesienia sprzeciwu – otrzymując karę porządkową, możemy odwołać się do sądu pracy, korzystając z pomocy prawnika – takiego jak Katarzyna Nowak‐Sudoł.

Za co możemy dostać karę porządkową?

Kara porządkowa może zostać udzielona przez pracodawcę tym pracownikom, którzy wykazali się niesubordynacją. Może ona przyjąć formę upomnienia, nagany lub kary pieniężnej. W przypadku tej ostatniej jasno określone są okoliczności, w jakich tego typu kara może się pojawić. Są to:

  • nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • nieprzestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,
  • opuszczenie pracy bez żadnego usprawiedliwienia,
  • stawienie się w pracy, znajdując się pod wpływem alkoholu,
  • spożywanie alkoholu w czasie pracy.

Kara porządkowa może zostać przydzielona w wąskim oknie czasowym. Ulega przedawnieniu w dwóch przypadkach. Pierwszy dotyczy terminu, w którym informacja o naruszeniu obowiązków pracowniczych trafiła do pracodawcy. Kara porządkowa może zostać przydzielona przed upływem dwóch tygodni od tego momentu.

Drugą sytuacją, w której pracodawca nie może udzielić kary porządkowej, jest upływ trzech miesięcy od momentu naruszenia obowiązków pracowniczych.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz