Artykuł sponsorowany

Kiedy opona zagraża bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego?

Kiedy opona zagraża bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego?

W dzisiejszych czasach posiadanie dwóch kompletów opon lub dwóch kompletów kół jest coraz popularniejsze. Ich wymiana nie następuje tylko i wyłącznie podczas zmian z opon zimowych na letnie, czy z letnich na zimowe. Istnieją bowiem przypadki, które zmuszają kierowców do nieplanowanej wymiany. Jakie sploty wydarzeń doprowadzają do tej sytuacji?

Wiek opony

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawy, że każda opona ma swój wiek. A jest to szczególnie istotne ze względów bezpieczeństwa. Jazda na starym ogumieniu może być przyczyną wielu groźnych sytuacji na drodze, prowadzących do uszkodzenia samochodu. Stare opony nie mają już żadnych właściwości trakcyjnych i stanowią realne zagrożenie dla uczestników ruchu. Średni czas eksploatacji ogumienia jest kwestią indywidualną. Wymiana opon powinna nastąpić, jeśli jej stan techniczny nie pozwala na dalszą eksploatację i zagraża bezpieczeństwu.

Stan techniczny

Poważnie zaniedbany stan opon w samochodzie może skutkować niedopuszczeniem pojazdu do ruchu. Jest to jednak sytuacja skrajna. Uszkodzenie opony może być spowodowane najechaniem na zbyt wysoki krawężnik, nierównym ścieraniem bieżnika czy złym wyważeniem. Wszelkie widoczne uszkodzenia: przebicia, rozcięcia czy deformacje powinny być sprawdzone i ocenione przez fachowca pod kątem dalszego użytkowania. Guma opon z powodu upływu czasu ulega zmianom starzeniowym i zmęczeniowym. Zmiany te mogą objawiać się pęknięciami czy deformacjami. Znaczne zmiany starzeniowe mogą osłabiać przyczepność opon. Opony starzeją się również dużo szybciej, gdy nie są używane.

Przebicie opony

Nowoczesne opony są bardzo wytrzymałe. Jednak przebicie opony skutkuje jej naprawą lub wymianą. Długotrwała jazda np. z gwoździem w oponie może doprowadzić nawet do jej rozerwania. Decyzję, czy opona kwalifikuje się do naprawy czy wymiany, pomoże podjąć specjalista w zakładzie wulkanizacyjnym.

Zużycie bieżnika do poziomu dozwolonego przepisami

Nowe opony mają bieżnik o głębokości 8-9 mm. Polskie prawo dopuszcza użytkowanie opon, których głębokość bieżnika jest nie mniejsza niż 1,6 mm. W rzeczywistości wysokość ta powinna mieć minimum 3 mm. Sprawdzenie stopnia zużycia bieżnika opon jest standardową czynnością przy okresowych przeglądach oraz przy wizycie auta w serwisie.

Aby wybrać dobrą oponę, nie należy kierować się tylko ceną. Wybieranie opon trzeba rozpocząć od ich rozmiaru. Powinny być one dopasowane do modelu auta i do warunków, w jakich planowane jest jego użytkowanie. Kolejne ważne elementy, na które należy zwrócić uwagę to indeks nośności i indeks prędkości. Ponadto różne warunki i style jazdy wymagają wyboru różnych rodzajów bieżnika. Ze stylem jazdy i jej warunkami warto powiązać klasę wybieranych opon. Przed zakupem warto zwrócić także uwagę na „wartości dodane”. Niektóre firmy są w stanie zaoferować atrakcyjne bonusy w postaci wydłużonej gwarancji, upominków, czy udziału w konkursach z wartościowymi nagrodami.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz