Artykuł sponsorowany

Jakie są warunki techniczne instalowania znaków drogowych?

Jakie są warunki techniczne instalowania znaków drogowych?

Warunki techniczne związane z instalowaniem znaków drogowych są ważne nie tylko dla firm, które zajmują się montażem oznakowania drogowego i innych urządzeń do organizacji ruchu drogowego, ale również dla podmiotów zajmujących się ich produkcją. To właśnie one muszą w odpowiedni sposób przygotowywać swoje wyroby tak, aby były one całkowicie zgodne z przepisami krajowymi i europejskimi.

Firmy zajmujące się produkcją, wynajmem i montażem znaków drogowych

Na polskim rynku w ostatnich latach dynamicznie rozwijają się firmy z branży oznakowania drogowego, a także innego rodzaju urządzeń do organizacji ruchu drogowego. Najlepsze podmioty zajmują się nie tylko produkcją, ale także montażem i wypożyczaniem oznakowania, co pozwala uzyskać im wysoką przewagę nad konkurencją. Rozwój branży produkcji znaków w Polsce związany jest z wieloma modernizacjami dróg miejskich i pozamiejskich, a także z powstawaniem nowych ich odcinków.

Istotny dla całej branży jest również wynajem oznakowania drogowego. Firmy budowlane, które realizują zamówienia publiczne wznoszenia węzłów komunikacyjnych, tras ekspresowych, tras powiatowych czy gminnych, a nawet leśnych, są zobowiązane do odpowiedniego wytyczenia tymczasowej sieci komunikacyjnej. Wykorzystuje się do tego znaki tymczasowe, które najczęściej nie są na stałe przytwierdzane do podłoża, tylko umieszczane na specjalnie zabezpieczonych platformach. Na przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją i montażem oznakowania drogowego spoczywa bardzo duża odpowiedzialność – ich wyroby muszą spełniać dwie podstawowe funkcje: przekazywanie informacji kierowcom, a także zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszystkie działania takich podmiotów są zatem restrykcyjnie uwarunkowane przepisami.

Znaki drogowe i inne urządzenia do organizacji ruchu drogowego

Firmy działające w tej branży zajmują się najczęściej produkcją wielu różnych produktów, które mają za zadanie organizować ruch drogowy. Są to standardowe oznakowania drogowe, tablice miejskie, tablice informacyjne – również nietypowe na życzenie klienta – a także elementy bezpieczeństwa ruchu: lustra drogowe, pachołki drogowe, barierki, blokady parkingowe uchylne i stałe czy progi zwalniające oraz podrzutowe. Wszystkie te elementy muszą być zaprojektowane, wykonane i zamontowane w taki sposób, aby ich detale konstrukcyjne oraz znakowe (wizualne) nie uległy szybkiemu zniszczeniu. To dlatego wykorzystywane są surowce o wysokiej klasie, które są odporne na niskie i wysokie temperatury, na wiatr, deszcz, korozję czy też na wandalizm.

Wielkość znaków drogowych

Podstawowym warunkiem technicznym znaków jest ich wielkość. Jest ona przepisowo ustalona dla danego typu oznakowania, wyróżnia się pięć najważniejszych kategorii. Pierwsza z nich – W – to znaki wielkie, które umieszczane są na autostradach oraz jezdniach głównych. Druga z nich – D – określa znaki duże, które najczęściej spotyka się przy drogach ekspresowych oraz przy drogach dwujezdniowych. Trzecia kategoria – S – to znaki średnie, stosowane na łącznicach autostrad i dróg ekspresowych oraz na drogach powiatowych. Czwarty rodzaj znaków – M – to znaki małe, które umieszcza się na drogach gminnych. Ostatnia kategoria – MI – określa wielkość znaków mini, które są umieszczane przy drogach w obszarze zabudowanym, kiedy nie można zastosować większych znaków. Różnica długości boku znaku wielkiego i znaku mini to aż 600 mm.

Barwa i odblaskowość znaków

Na producentach znaków ciąży obowiązek przygotowania odpowiedniego projektu wizualnego. Jak dodaje przedstawiciel Zakładu Oznakowania Drogowego ZOD-MARK:

Jest on ściśle ustalony prawnie, a oprócz samego wyglądu danego znaku obligatoryjne jest wykorzystanie materiałów odblaskowych. Dzięki temu podczas nocnej jazdy znaki drogowe są w pełni widoczne dla kierowców.

Odblaskowość znaków uzyskuje się dzięki stosowaniu specjalnych folii odblaskowych oraz powłok kryjących. Zanim dany produkt zostanie wykorzystany przy znakowaniu terenu, musi przejść odpowiednie testy sferycznym spektrokolorytmetrem – barwa lica znaków jest uniwersalna i stosowana przez wszystkich producentów w jednakowy sposób. W Polsce wykorzystuje się zawsze po jednym odcieniu kolorów takich jak żółty, czerwony, zielony, niebieski, pomarańczowy, brązowy, szary i biały.

Montaż znaków drogowych

Oprócz restrykcyjnych zasad dotyczących parametrów technicznych znaków ważne są również warunki ich instalacji. Znaki, które przeszły odpowiednią kontrolę, zawsze umieszczane są wedle wcześniej przygotowanego projektu. Uwzględnia on ukształtowanie terenu, rodzaj drogi, natężenie ruchu, prędkość dozwoloną na danej trasie czy też rodzaj obszaru (niezabudowany, zabudowany itp.). Firmy montujące znaki drogowe pionowe, a także zajmujące się malowaniem znaków poziomych, takie jak Zakład Oznakowania Drogowego ZOD-MARK z Wrocławia, swoje prace wykonują wedle ustalonych przez właściwe ministerstwo ujednoliconych norm.

Opracowanie:
Wrocław, Świstackiego 30
tel. 71 341 34 66
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Warto przeczytać