Artykuł sponsorowany

Jakie są rodzaje szyb autobusowych?

Jakie są rodzaje szyb autobusowych?
Szyby samochodowe chronią kierowcę, pasażerów i wnętrze pojazdu nie tylko przed oddziaływaniem czynników zewnętrznych, ale stanowią też ważny element systemu bezpieczeństwa. Jednak aby szyby faktycznie podwyższały bezpieczeństwo pojazdu, muszą one spełniać szereg norm i wymagań jakościowych. Takie szyby otrzymują homologację, świadczącą o ich dopasowaniu do konkretnego pojazdu.

Pierwsze szyby samochodowe wykonywane były ze zwykłego szkła okiennego, co oczywiście skutkowało poważnym zagrożeniem życia użytkowników pojazdu w razie wypadku. Z czasem ich miejsce zastąpiły szyby hartowane, których podwyższona odporność zapobiegała tworzeniu się dużych, ostrych i niebezpiecznych odłamków przy stłuczeniu – opowiada nasz rozmówca z firmy ELFA, świadczącej usługi z zakresu montażu, wymiany i regeneracji szyb autobusowych na terenie całej Polski.

Rodzaje szyb autobusowych

Szkło hartowane w dalszym ciągu wykorzystuje się do konstrukcji szyb samochodowych, jednak obok niego pojawiło się dodatkowe rozwiązanie, czyli szyby klejone (warstwowe, laminowane). Rodzaj szyb autobusowych dla konkretnego zastosowania zależy od wymagań, stawianych szybom czołowym, tylnym i bocznym, stawianych danemu modelowi pojazdu.

Podczas wymiany szyby autobusowej, np. w wyniku uszkodzenia oryginalnego przeszklenia, przydatna jest znajomość oznaczeń producenckich. Znając homologację i numer fabryczny oryginalnej szyby, z łatwością znajdziesz zamiennik, spełniający wszystkie normy jakości i bezpieczeństwa dla danego autokaru.

Nowoczesne szyby autobusowe

Szyby autobusowe różnią się od tych montowanych w samochodach osobowych. Ponieważ powierzchnia przeszkleń w autokarach jest większa, same szyby muszą charakteryzować się lepszą odpornością, co osiąga się m.in. przez większą grubość. Szyby czołowe autobusów niektórych dużych producentów, posiadają dodatkowe rozwiązania technologiczne, jak np. wbudowane czujniki deszczu, które służą automatycznemu włączaniu wycieraczek.

Istotną funkcją szyb autokarowych jest zapewnienie podróżującym maksymalnego komfortu jazdy. Właśnie dlatego producenci starają się wciąż poprawiać właściwości akustyczne szyb. Obecnie szyby akustyczne do autokarów najczęściej produkuje się poprzez klejenie kilku tafli szkła za pomocą specjalnych folii wygłuszających. Dzięki nim do wnętrza autokaru nie docierają odgłosy silnika ani hałas z autostrady.

Istotnym zadaniem szyb czołowych jest ochrona wzroku kierowcy przed nadmiernym nasłonecznieniem oraz deski rozdzielczej – przed nagrzewaniem w wyniku oddziaływania promieni UV. W tym celu w autobusach stosuje się szyby atermiczne, wytwarzane ze szkła pokrytego powłokami pochłaniającymi lub odbijającymi światło.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz