Artykuł sponsorowany

Jakie są rodzaje automatycznej skrzyni biegów i jak nią jeździć?

Jakie są rodzaje automatycznej skrzyni biegów i jak nią jeździć?

Polscy kierowcy coraz częściej wybierają automatyczną skrzynię biegów, którą najbardziej docenić można w korkach, kiedy nie trzeba cały czas zmieniać biegów, gdyż robi to system, a wystarczy jedynie gaz i hamulec. Nim jednak zdecydujemy się na taki rodzaj skrzyni biegów, warto dowiedzieć się o niej więcej – jak jest zbudowana, jakie są jej rodzaje oraz jak należy na niej jeździć samochodem.

Rodzaje automatycznej skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów to system, który zmienia sprzęgło w zależności od obciążenia silnika pojazdu. Nie trzeba więc kontrolować zmiany biegów, a jazda przebiega bardzo płynnie. Jest to możliwe dzięki innej budowie skrzyni, w której nie znajdziemy tradycyjnego sprzęgła, ale sprzęgło hydrokinetyczne, które działa za pomocą cieczy. Inna jest konstrukcja automatycznej skrzyni biegów i inny sposób przeniesienia napędu. Zbudowana jest z trzech zespołów: sprzęgła, zespołów sterowania i zespołów przełożeń. Wyróżniamy kilka rodzajów automatycznych skrzyni biegów takich jak: skrzynie hydrauliczne, skrzynie hydrauliczno – elektryczne, skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym, skrzynie bezstopniowe. Najbardziej popularne są skrzynie hydrauliczne, które dobierają do parametrów jazdy, jak i pracy silnika, odpowiednie przełożenie w sposób mechaniczny lub hydrauliczny. Skrzynie hydrauliczno – elektryczne zostały wzbogacone o pewne elementy elektryczne i elektroniczne, jak czwarty bieg. Skrzynie ze sterowaniem elektronicznym pojawiają się w nowych samochodach. Skrzynie bezstopniowe z kolei nie posiadają (charakterystycznych dla poprzednich rodzajów skrzyni) przełożeń. Niezależnie od rodzaju skrzyni warto znaleźć dobry serwis - Pk Automat Krzysztof Paszkowski, który będzie o nią dbał.

Jak jeździć na automatycznej skrzyni biegów?

Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów nie należy do trudnych, ale trzeba się na nią przestawić, zwłaszcza jeśli wiele lat jeździliśmy na manualnej skrzyni biegów. Skrzynia wyposażona jest w dźwignię, na której ustawia się odpowiedni tryb pracy. Mamy do wyboru cztery tryby: parking, reverse, neutral i drive. Reverse to bieg wsteczny, neutral to tak zwany „luz”, kiedy skrzynia nie przenosi momentu od silnika na koła napędowe, drive to jazda samochodu, a parking podobnie jak i neutral to „luz”, ale dodatkowo włącza się blokada mechaniczna od strony kół. Uruchomienie, jak i gaszenie silnika jest możliwe na trybie P i N. Warto wiedzieć, że zużycie paliwa jest delikatnie mniejsze podczas użytkowania automatycznej skrzyni biegów.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz