Jaki hosting wybrać dla strony firmowej, a jaki dla sklepu internetowego?
Hosting jest usługą, która pozwala na ciągłe udostępnianie strony internetowej lub e-sklepu wielu użytkownikom. Co to oznacza w praktyce? To, że z Twoją ofertą można zapoznać się w każdej chwili przez całą dobą, a do witryny masz dostęp nie tylko Ty, ale także większa grupa osób, czyli Twoi klienci. Wystarczy tylko dostęp do sieci. Korzystając z hostingu, otrzymujesz miejsce na serwerze. Serwer jest skomplikowaną maszyną – może być zarówno fizyczny, jak i wirtualny. Przechowuje wszystkie niezbędne informacje i przekazuje je użytkownikom. Jaki hosting będzie dobry dla strony firmowej, a jaki dla e-sklepu? Podpowiadamy.
Hosting dla strony firmowej a hosting dla e-sklepu. Co wybrać?
Czy można zalecić konkretny hosting wyłącznie dla stron, a inny dla sklepów internetowych? Właściwie nie. Wybór hostingu zależy od potrzeb. Co się z tym wiąże? Witryny niewielkich rozmiarów, a także początkujące strony nie wymagają tak mocnego hostingu, jak te już popularne i mocno rozbudowane, które codziennie odwiedzają tysiące użytkowników.
Generalnie można powiedzieć, że im większa witryna, tym hosting powinien być lepszy. To szczególnie istotne w przypadku dużych e-sklepów, w których użytkownicy podejmują się wielu czynności (w porównaniu do prostej strony firmowej). Przeglądanie wielu produktów podzielonych na różne kategorie, dodawanie ich do koszyka czy wreszcie finalizacja transakcji wymagają stabilności i szybkości działania strony.
Ponadto e-sklepy muszą obsłużyć dużą liczbę zapytań, szczególnie w momencie wzmożonego zainteresowania, np. przed świętami czy przy okazji promocji na Black Friday. Na takie sytuacje należy się ubezpieczyć i wybrać dobry hosting, jeśli nie chcemy stracić klientów.
A więc tak jak zostało wspomniane, należy wziąć pod uwagę potrzeby i pod tym kątem przeanalizować dostępne rozwiązania. Najbardziej popularne są cztery rodzaje hostingów. W razie wątpliwości zawsze można zwrócić się o pomoc do firm zajmujących się tworzeniem stron WWW, które często zapewniają domenę i hosting w cenie.
Dla kogo hosting współdzielony?
To opcja dla początkujących e-sklepów oraz stron firmowych niewielkich rozmiarów. Z pewnością jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w świecie online, nie dysponujesz ogromnym budżetem i wiedzą. Dlatego też hosting współdzielony może być strzałem w dziesiątkę.
Roczna opłata wyniesie ok. 100 zł, a Ty dostaniesz w pełni gotowe rozwiązanie. Zawsze też możesz liczyć na pomoc firmy udzielającej usługi hostingowej. Nie musisz być fachowcem.
Hosting współdzielony ma jednak pewne minusy. Jak sugeruje nazwa, z jednego serwera korzysta kilku klientów, dlatego może dojść do przeciążenia. Narzuca to pewne ograniczenia.
Dla kogo serwer dedykowany?
Tym razem rozwiązanie dla naprawdę dużych sklepów internetowych. Jeśli oczekujesz więcej i chcesz zaawansowanych usług, wybierz serwer dedykowany. Zapewni stabilne działanie sklepu nawet w przypadku wzmożonego ruchu. W parze z jakością idą wyższe koszty. Rocznie wydasz ponad 2000 zł.
Zapewniamy hosting stworzony z myślą o Tobie >>
Virtual Private Server – dla kogo VPS?
Tym razem rozwiązanie pośrednie. Nie wiesz, czy lepszy będzie hosting współdzielony, czy dedykowany? Wybierz VPS. Z jednej strony decydujesz o konfiguracji maszyny, z drugiej strony nie masz tak dużej kontroli, np. dane mogą zostać przeniesione w wyniku awarii (w konsekwencji użytkownicy nie będą mieć dostępu do usługi).
Jest to opcja droższa niż hosting współdzielony, koszt wynosi 1000-1500 zł rocznie. Dodatkowo musisz mieć wiedzę lub odpłatnie skorzystać z pomocy hostingodawcy.
A może Cloud Serwer?
Kolejne rozwiązanie dla osób szukających zaawansowanych rozwiązań i mających wiedzę niezbędną do zarządzania i konfiguracji. Cloud Serwer to wybór zapewniający bezpieczeństwo, ponieważ masz gwarancję ciągłości działania sklepu nawet na wypadek awarii. Musisz nastawić się jednak na wyższy koszy – ok. 2000 zł rocznie.
Na co zwrócić uwagę, wybierając hosting?
Oto kilka istotnych kwestii:
- Jaka jest wielkość e-sklepu / strony internetowej – jak zostało wspomniane na początku, większe wymagania będzie miał e-sklep z bogatą ofertą niż początkująca strona internetowa.
- Czy firma zapewnia certyfikat SSL – taki certfikat daje gwarancję bezpieczeństwa przed atakiem hakerów i wzbudza zaufanie klientów.
- Gdzie znajduje się serwerownia – najlepiej, by serwery znajdowały się w Polsce.
- Czy firm zapewnia pomoc – w razie nagłej awarii szybka pomoc fachowców jest niezbędna.
Ponadto zwróć uwagę na doświadczenie firmy, a także opinie innych klientów.