Jak zarządzać nieruchomościami?
Bycie administratorem nieruchomości, a zwłaszcza wspólnoty mieszkaniowej, nie jest prostym zadaniem. Na takiej firmie spoczywa duża odpowiedzialność i pilnowanie, aby wszystko było dopięte na ostatni guzik. Zakres czynności, jaki spoczywa na zarządcy nieruchomości, jest o wiele szerszy i wychodzi daleko poza obowiązek administrowania. Zwłaszcza w przypadku wspólnoty mieszkaniowej, czyli wielu lokali, które wchodzą w skład danego budynku.
Kim jest zarządca nieruchomości?
W 1994 roku na potrzeby ustawy o własności lokali wprowadzono termin “wspólnota mieszkaniowa”. Oznacza to, że jeżeli w jednym budynku znajduje się kilka lokali, które mają wielu właścicieli, tworzą wspólnotę. Warto zaznaczyć, że właściciel budynku nie musi być jednocześnie jego zarządcą. Administrację i zarządzanie nieruchomościami można zlecić komuś innemu, na przykład zewnętrznej firmie. Dzięki temu nie trzeba się martwić o sprawy związane z księgowością i inne formalności.
Warto zaznaczyć, że pojęcia zarządzanie i administracja w tym przypadku różnią się od siebie. Do administracji nieruchomości należą takie czynności jak między innymi wszelkie sprawy bieżące związane z obsługą budynku. Czyli między innymi:
Zgłaszanie, rejestrowanie i usuwanie powstałych awarii na obiekcie - Jeśli zarządca nie dysponuje zespołem od takich napraw, może zlecić to zewnętrznej firmie.
Utrzymywanie porządku i czystości - Zarządca jest odpowiedzialny, chociażby za koszenie trawników, czy odśnieżanie chodników zimą.
Ściąganie należności czynszowych - jeśli jakiś lokator zalega z płatnościami, zarządca może najpierw upomnieć się o regulacje wpłat, a jeśli to nie przyniesie skutku, może podjąć kroki prawne, aby odzyskać należność.
Co więcej, administrator ma także swoje codzienne obowiązki, do których należą między innymi organizacja prac konserwacyjnych, prowadzenie uproszczonej księgi rachunkowej, organizowanie zebrań danej wspólnoty, czy też prowadzenie spisu wszystkich lokatorów.