Artykuł sponsorowany

Jak zabezpieczyć jacht przed porostami?

Jak zabezpieczyć jacht przed porostami?

Już po krótkim czasie spędzonym w wodzie, na kadłubie jachtu zaczynają zadamawiać się mikroorganizmy. Jest to nie tylko problem estetyczny, ale także praktyczny, w długim okresie czasu doprowadzają one bowiem do mikrouszkodzeń, które będą wymagać naprawy. Sposobem na to jest tzw. antifouling, czyli specjalne farby przeciwporostowe. Czym się charakteryzują i jak wybrać najlepszą?

Dwa rodzaje farb

Na rynku dostępne są dwa rodzaje farb przeciwporostowych: twarde i miękkie. Pierwsze z wymienionych uwalniają środek trujący organizmy, tzw. biocyd, za pośrednictwem powłoki, bez zmniejszenia jej grubości. Miękkie działają wraz z powłoką, z czasem zmniejszając swą grubość po kontakcie ze środowiskiem wodnym, przez co noszą nazwę samopolerujących.

Czym jest biocyd?

Określenie biocyd odnosi się do substancji biobójczych, które odpowiadają za zwalczanie mikroorganizmów wchodzących w kontakt z kadłubem. Są to środki podobne do tych stosowanych w rolnictwie do zwalczania szkodników oraz do likwidacji metali ciężkich. Dyskutuje się odnośnie ich negatywnego oddziaływania na środowisko wodne, dlatego też obowiązuje lista składników, które mogą byś stosowane w tego typu produktach.

Jaka farba do konkretnych potrzeb?

Jak przyznaje Grzegorz Sobczyk z zakładu szkutniczego River Marine zajmującego się remontowaniem jachtów, a także malowaniem kadłubów, nie wszystkie jednostki potrzebują tego typu zabezpieczenia. Farby te stosowane powinny być tylko w przypadku łodzi, które na stałe przebywają w wodzie, gdyż w przeciwnym razie pigment w kontakcie z powietrzem traci swoje właściwości. Generalnie uważa się, że farby twarde spiszą się w przypadku jachtów regatowych oraz łodzi motorowych, zaś miękkie w przypadku pozostałych pojazdów wodnych.

Cena preparatów i częstotliwość malowania

Istotnym parametrem dla właścicieli jachtów jest także cena tego typu farb. Rozpiętość jest niezwykle szeroka, zależna od producenta, a także od zawartych w preparacie składników aktywnych. W przypadku umiarkowanego porostu, możemy przygotować się na wydatek rzędu około 150 zł za puszkę, która zabezpieczy kadłub na okres dwóch sezonów, choć najczęściej producenci informują o jednym sezonie ochrony. Okres zabezpieczenia będzie krótszy, jeśli łódź jest wydobywana z wody na zimę, jak bowiem wspomniano, tego typu farby źle reagują na kontakt z powietrzem, ulegając szybkiej oksydacji.

Zabezpieczenie jachtu przed porostami wymaga zastosowania odpowiednich produktów, które powinny odpowiadać naszemu sposobowi eksploatacji. Jeśli jest to dla nas nowy obszar, korzystajmy z pomocy specjalistów w tym obszarze, którzy doradzą nam optymalne rozwiązania.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz