Artykuł sponsorowany

Jak zabezpieczać ładunki w transporcie morskim?

Jak zabezpieczać ładunki w transporcie morskim?

Temat zabezpieczania ładunków w transporcie morskim jest bardzo obszerny. Nawet jeśli skoncentrujemy się wyłącznie na transporcie kontenerów, wystarczy zerknąć na rodzaje kontenerów zgodnie z normą ISO, by przekonać się, jak bardzo mogą się od siebie różnić. W naszym artykule wymienimy typy kontenerów i przyjrzymy się bliżej jednemu z nich, by wskazać elementy mocowania ładunków i ogólne zasady ich rozmieszczania.

Rodzaje kontenerów

Zacznijmy od ciekawostki: ponad 50% wszystkich kontenerów eksploatowanych na świecie należy do przedsiębiorstw żeglugowych. Zgodnie z normą ISO kontenery dzielimy na kilka grup:

  • kontenery ogólnego przeznaczenia,

  • kontenery do ładunków suchych masowych,

  • kontenery izotermiczne,

  • kontenery płytowe i typu płytowego,

  • kontenery zbiornikowe,

  • kontenery lotnicze,

  • kontenery specjalistyczne.

W związku z tym, że temat ten jest wyjątkowo obszerny, a my chcemy się skoncentrować na zabezpieczaniu ładunków w transporcie morskim, skupimy się na kontenerach ogólnego przeznaczenia. To kontenery o budowie zamkniętej o stosunkowo prostej budowie, przy czym warto podkreślić, że mogą się od siebie różnić. Mogą mieć na przykład drzwi w jednej lub obu ścianach czołowych, drzwi w jednej lub obu ścianach bocznych, drzwi na całej długości jednej lub dwóch ścian bocznych – albo stanowić połączenie wymienionych typów. Dodatkowo mamy kontenery wentylowane, z otwieranym dachem i kontenery połówkowe.

Elementy mocowania w kontenerze i ogólne zasady rozmieszczania ładunków

O elementach mocowania w kontenerze opowiedzieli nam specjaliści z firmy Helena sp.j. Transport spedycja Helena Janusz Burek z województwa pomorskiego, która zajmuje się spedycją kontenerową, spedycją morską. Stały osprzęt standardowego kontenera obejmuje zaczepy mocujące, słupki narożne i drewnianą podłogę. Zaczepy mocujące są zlokalizowane przy słupkach narożnych i przy dolnej ramie; mamy też zaczepy mocujące wpuszczone w podłogę. Zaczepy z założenia służą do mocowania odciągów i występują w kształcie pierścieni, półpierścieni i prętów.  W transporcie morskim ładunek w kontenerach powinien być zasztauowany w taki sposób, by nie zakrywał potrzebnych zaczepów, bo wówczas stają się bezużyteczne – trzeba o tym pamiętać. Przy zabezpieczaniu ładunków w transporcie morskim należy również zawsze trzymać się kilku zasad: nigdy nie należy umieszczać ładunków ciężkich na ładunkach lekkich, zawsze należy umieszczać ładunki w osi symetrii kontenera, nie więcej niż 60% ładunku powinno się znajdować na połowie kontenera, nie należy układać nieregularnych warstw paczek (paczki powinny być w równych blokach), należy używać przyczepnych materiałów powierzchniowych, które zapobiegają przesuwaniu się paczek, masę ciężkich ładunków należy rozkładać na dużej powierzchni. Warto też dodać, że przy obliczaniu mocowania ładunku (które może być okrężne, krzyżowe, kątowe, górne, poziome itd.) trzeba mieć na uwadze nie tylko przyspieszenie, wagę, siłę zrywającą zamocowania i maksymalne naprężenie, ale też kąty mocowania.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz