Jak rozpoznać zużycie akumulatora?
Akumulator samochodowy to podstawowa część eksploatacyjna auta, co oznacza, że jego żywotność jest ograniczona. Jak rozpoznać, że ogniwa powoli ulegają rozładowaniu? Które objawy ewidentnie świadczą o zużyciu akumulatora?
Dlaczego akumulator tak szybko się zużywa?
Części eksploatacyjne auta cechują się ograniczoną żywotnością, a ich czas działania zależy od kilku czynników: jakości wykonania, sposobu użytkowania oraz konserwacji. Świadome użytkowanie akumulatora pozwala wydłużyć jego trwałość, ale nie sprawi, że ogniwo będzie pracowało wiecznie. Przeciętny czas pracy akumulatora kwasowo-ołowiowego wynosi ok. 5 lat, jednak statystyki pokazują, że większość modeli działa nie dłużej niż 3-4 lata. Tak duża rozbieżność w pracy rzeczywistej a deklarowanej przez producentów wynika m.in. z lekceważenia objawów użycia akumulatora oraz nieświadomej eksploatacji części. Objawy zużycia, dostrzeżone odpowiednio wcześnie, mogą zostać wyeliminowane, a żywotność baterii – wydłużona.
Objawy zewnętrzne i wewnętrzne zużycia akumulatora
- Objawy zewnętrzne
Praktyka pokazuje, że niewielu kierowców regularnie sprawdza stan akumulatora. To duży błąd. Dzięki kontroli baterii można w porę dostrzec zewnętrzne objawy jej zużycia m.in. rozdętą obudowę (przeładowanie), gromadzenie się wilgoci, plamy z oleju czy osady kurzu. Gromadzące się zabrudzenia mogą wytworzyć warstwę przewodzącą, która powoduje przepływ prądów między biegunami i rezultacie szybsze wyładowanie baterii. Brud i śniedź to pierwszy sygnał, że z akumulatorem dzieje się coś niedobrego.
- Objawy wewnętrzne
Objawy wewnętrzne są nieco trudniejsze do zdiagnozowania, ale przy zachowaniu czujności można je szybko dostrzec. Podstawowym symptomem zużywania ogniwa jest ciągłe niedoładowanie – można je wykryć przez wykonywanie pomiarów napięcia w akumulatorze za pomocą woltomierza. Do zasilenia sieci pokładowej wystarczy napięcie o wartości 12,53 V – permanentne osiąganie niższych wartości to sygnał, że akumulator w niedługim czasie ulegnie zużyciu.