Artykuł sponsorowany

Jak przeprowadza się remonty dróg?

Jak przeprowadza się remonty dróg?

Modernizacja dróg to najczęściej wieloetapowy i precyzyjnie zaplanowany proces. Często ciągnie się miesiącami, wywołując frustrację kierowców stojących w korkach i zmuszonych do objazdów. Jednak rzadko kiedy zastanawiamy się, jak właściwie wygląda remont drogi. Sprawdź, jak wygląda wymiana nawierzchni – dowiesz się, dlaczego modernizacja dróg zajmuje tak wiele czasu.

Z czego składa się nawierzchnia?

Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale drogi, po których codziennie się poruszamy, składają się z wielu warstw. Ich poprawne wykonanie wymaga zaś wieloetapowej, precyzyjnej pracy. Popularna nawierzchnia asfaltowa, aby znieść obciążenia związane z intensywnym ruchem, musi być skonstruowana w konkretny sposób.

Aby zbudować drogę, należy najpierw wykonać wykop lub usypać nasyp i wyrównać jego powierzchnię. Następnie konieczne jest wykonanie tak zwanej podbudowy pomocniczej, która zabezpiecza nawierzchnię przed działaniem mrozu, wody czy przenikaniem cząsteczek podłoża. Zawierać ona może również kilka warstw. W polskich warunkach najczęściej stosuje się warstwę mrozoochronną stabilizowaną cementem. Kolejną warstwą jest podbudowa zasadnicza, która pełni funkcję nośną. Wykonuje się ją z kruszywa. To swoisty fundament konstrukcji drogi. Następnie wykonuje się podbudowę warstwy asfaltowej, wykonaną z masy mineralno-bitumicznej. Również ta warstwa pełni funkcję nośną, przyjmując i przenosząc obciążenia wynikające z ruchu kołowego na podłoże. Potem pozostaje już jedynie wyłożenie warstwy wiążącej oraz górnej warstwy ścieralnej. Warstwa wiążąca zapewnia lepsze rozłożenie naprężeń wynikających z obciążenia nawierzchni i przekazanie ich do niższych powłok. Z kolei warstwa ścieralna, znajdująca się na wierzchu konstrukcji nawierzchni, odpowiada za jej przyczepność, bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Jak wygląda remont drogi?

Renowacja drogi asfaltowej również nie należy do prostych. Niejednokrotnie tego typu remonty wykonuje się pod presją czasu, ponieważ okresowe zamknięcie drogi w wielu przypadkach powoduje ogromne utrudnienia w ruchu i chaos komunikacyjny. Z tego powodu remonty ważnych ulic w dużych miastach często przeprowadzać można jedynie nocą lub w weekendy. Częścią tego typu prac jest również przygotowanie zmian w organizacji ruchu oraz poinformowanie mieszkańców o objazdach. Kompleksowe prace z zakresu remontów i utrzymania dróg przeprowadza firma SBD Serwis budownictwa drogowego Sp. z o.o.

Odnawianie sfatygowanej nawierzchni zwykle rozpoczyna się od zdarcia górnej jej warstwy. Proces zdzierania nazywany jest frezowaniem nawierzchni i wymaga wyspecjalizowanych maszyn (frezarek) oraz wykwalifikowanych robotników. Płytkie frezowanie pozwala też na usunięcie kolein i wyrównanie powierzchni bez konieczności uzupełniania górnej warstwy drogi. Zwykle jednak frezuje się całą warstwę ścieralną, a niekiedy także i warstwę wiążącą oraz inne, głębsze. Pozwala to na eliminację problemów i wszystkich uszkodzeń nawierzchni. Następnie zdarte warstwy układa się od nowa. Konieczne jest też ponowne naniesienie wszystkich znaków poziomych. Dopiero tak przygotowana, odświeżona i ulepszona droga jest wtórnie oddawana do ruchu.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz