Artykuł sponsorowany

Jak przebiega holowanie motocykla?

Jak przebiega holowanie motocykla?

Holowanie motocykla, choć nie jest zabronione przez polskie prawo, budzi wśród posiadaczy jednośladów wiele kontrowersji. Nie bez powodu – bezpieczne holowanie tego typu pojazdu nie jest łatwe i wymaga specjalistycznego sprzętu. W przeciwnym razie możemy narazić motocykl na uszkodzenia, a jego użytkownika – na niebezpieczeństwo. Najlepiej zrobimy, jeśli po pojawieniu się konieczności holowania motocykla skontaktujemy się z pomocą drogową wyposażoną w lawetę przystosowaną do transportu motocykli.

Holowanie motocykla – status prawny

Branie motocykla na hol nie jest opatrzone w Polsce żadnymi zakazami. Musimy jednak uważać po przekroczeniu granic naszego kraju – w Niemczech czy na Ukrainie prawo zabrania holowania jednośladów. Przepisy związane z holowaniem motocykla w Polsce są nieco bardziej liberalne, podając nawet wykładnię związaną z tą czynnością. Oprócz dostosowania się do wszystkich przepisów związanych z holowaniem, motocykl powinien być połączony z pojazdem holującym za pomocą giętkiego połączenia, które umożliwia przy tym jego łatwe odczepienie. Ponadto, motocykla nie musimy oznaczać trójkątem. Do przepisów ogólnych dotyczących holowania należy między innymi konieczność jazdy z prędkością do 30 km/h na obszarze zabudowanym i do 60 km/h poza nim, a także obowiązek włączenia świateł pozycyjnych w holowanym pojeździe. Oczywiście na holowanym motocyklu musi znajdować się kierowca. Sam hol powinien mieć długość od 4 do 6 metrów, a motocykl musi mieć sprawne światła i hamulce.

Jak zachować bezpieczeństwo w trakcie holowania motocykla?

Zachowanie bezpieczeństwa w trakcie holowania motocykla jest bardzo trudne. Musimy postarać się utrzymywać zawsze napiętą linę, chociaż ta będzie miała tendencję do luzowania się. Dobrze jest rozumieć mechanizmy stojące za tym zjawiskiem i odpowiednio je wykorzystywać. Osoba kierująca holowanym motocyklem musi uprzedzać zamiar holującego, na przykład hamując z wyprzedzeniem, zanim zrobi to pojazd przed nią. Motocyklista musi być zawsze przygotowany do zwolnienia liny. Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie motocykle nadają się do holowania – w przypadku wielu z nich będzie to niemożliwe ze względu na zastosowane w nich komponenty, takie jak chociażby szyby czy owiewki uniemożliwiające przeciągnięcie holu przez stały element pojazdu. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak zadzwonić do zespołu pomocy drogowej Wik‐Hol wyposażonego w lawetę do transportu motocykli.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz